Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, herinrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer. |
Taakvelden | |
0.5 Treasury; |
Doelstellingen
3e kwartaal
Prognose doelstelling | Gewijzigd | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend |
Aantal | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e kwartaal
Prognose doelstelling | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend | |
Aantal | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prestaties
3e kwartaal
Prognose prestatie | Gewijzigd | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend | |
Aantal | 0 | 9 | 1 | 0 | 0 | 0 |
2e kwartaal
Prognose prestatie | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend | |
Aantal | 9 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Voortgang doelstellingen en prestaties
Toon prestaties bij doelstellingen
Voortgang doelstelling
Waardering openbare ruimte
3e kwartaalrapportage
Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2018 gemiddeld met een 6,7.
Voortgang bijbehorende prestaties
Regulier en klein onderhoud op het vastgelegde beeldkwaliteitsniveau
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Uitvoering groot onderhoud en vervangingsonderhoud
3e kwartaalrapportage
Naast de bij de tweede kwartaalrapportage genoemde projecten, zullen wij in 2018 Ceintuurbaan, Brinkgeverweg, Wezenland en Hanzeweg niet geheel realiseren. Uitvoering schuift gedeeltelijk door naar 2019.
2e kwartaalrapportage
De projecten Keizerstraat en Stromarkt zullen qua uitvoering doorschuiven naar 2019. Zij worden in het nieuwe MJOP-MIND opnieuw geprogrammeerd.
Bettinkdijk wordt dit jaar niet uitgevoerd. De middelen worden gebruikt voor het omvormen van het fietspad langs de Oerdijk tussen Schalkhaar en het Kanlaa naar beton als cofinanciering voor de subsidie van de provincie. (€ 60.000). Wij gaan de reconstructie van de Brinkgeverweg al in 2018 in plaats van 2020 uitvoeren.
Uitvoering diverse beheertaken
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Voortgang doelstelling
Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming
3e kwartaalrapportage
Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming.
Voortgang bijbehorende prestaties
Verdubbeling Hanzeweg
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Verbeteren van de fietsstructuur rond de A1
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Herinrichting Churchillplein
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Voortgang doelstelling
Vergroten van het aantal verplaatsingen te voet en per fiets
3e kwartaalrapportage
Het vergroten van het aantal verplaatsingen te voet en per fiets.
Voortgang bijbehorende prestaties
Verbetering fietsinfrastructuur
3e kwartaalrapportage
De voorbereiding van de reconstructies is gestart.
2e kwartaalrapportage
Voortgang doelstelling
Vergroten van het percentage vervoer over het water
3e kwartaalrapportage
Het vergroten van het percentage vervoer over het water.
Voortgang bijbehorende prestaties
Vaart in de Haven
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Voortgang doelstelling
Vergroten van de bezoekersaantallen en verblijfsduur
3e kwartaalrapportage
Het vergroten van de bezoekersaantallen aan en de verblijfduur in de binnenstad.
Voortgang bijbehorende prestaties
Herinrichting van de Keizerstraat en pleinen binnenstad
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Doorgaan vernieuwende aanpak van sturen op beleving
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Omschrijving | Doelgroep | Bedrag | |
---|---|---|---|
MJOP Oranjekwartier | Raad | -180.000 | ToelichtingMJOP OranjekwartierDoor samenloop met het ambitiedocument Oranjekwartier en de daaruit voortvloeiende werkzaamheden is het niet verstandig nu al met de geprogrammeerde wegen te starten. Een bedrag van €180.000 van het exploitatiebudget wordt overgeheveld naar 2019. |
MJOP Wezenland | Raad | ToelichtingMJOP WezenlandVanwege nadere afstemming over het wegprofiel voor reconstructie van het Wezenland wordt €750.000 van het investeringskrediet taakveld Verkeer en vervoer en €33.750 van het investeringskrediet taakveld Riolering niet in 2018 uitgegeven. Wij stellen voor dit over te hevelen naar 2019. | |
Digitalisering parkeren/ontvlechting CPS | Raad | ToelichtingDigitalisering parkeren/ontvlechting CPSIn verband met het eind 2017 genomen besluit om per 1-1-2019 uit het samenwerkingsverband CPS te stappen ontstond de acute noodzaak om een nieuwe constructie voor de beheertaken m.b.t. het product parkeren neer te zetten. Dit moment wordt tevens benut om een stevige stap te zetten in de toekomst door de processen binnen het product parkeren verder te digitaliseren/optimaliseren. Daarvoor dient een nieuw digitaal parkeer vergunningsysteem aangeschaft te worden zodat de processen efficiënter afgehandeld kunnen worden. Dit is inclusief herschikking parkeertaken, voorbereidingskosten aanbesteding en aanschaf van het nieuwe parkeervergunningsysteem. Voorgesteld wordt het totale investeringsbudget van €500.000 beschikbaar te stellen, verdeeld over 2018 en 2019. Dit leidt tot een structurele kapitaallast van €57.000 vanaf 2020, dat gedekt wordt uit de parkeerexploitatie. | |
Fiscalisering parkeren | Raad | 95.000 | ToelichtingFiscalisering parkerenDe invoering van het omzetten van vergunning parkeren naar betaald parkeren (de zogenaamde fiscalisering) nadert bijna zijn einde want bijna alles is op straat inmiddels gerealiseerd. Omdat er tijdens de uitvoering toch de nodige vragen en opmerkingen zijn gekomen over de situatie op straat, zijn er aanpassingen gedaan aan de automaten, de bebording en er zijn diverse aanvullingen gedaan op het oorspronkelijke uitvoeringsplan. Dit is inmiddels opgelost maar heeft wel geleid tot meerkosten van €95.000. Voorstel is om deze kosten te dekken uit de mobiliteitsreserve parkeren. Daarnaast zouden we terugkomen op de financiële consequenties rondom de taakstelling. Doordat het project niet geheel klaar is, toezicht nog niet geheel ingeregeld is en alles nog niet geheel in werking is (digitalisering loopt nog), de bedragen de (extra) inkomsten als gevolg van de fiscalisering dit jaar naar verwachting op € 150.000,- zullen uitkomen. Het verschil wordt opgevangen in de mobiliteitsreserve. Totaal wordt in 2018 €245.000 extra geput. |
Stormschade | Raad | 575.000 | ToelichtingStormschadeOp 8 januari en 29 mei hebben twee zware stormen huisgehouden in Deventer, waarbij respectievelijk circa 350 en 70 bomen verloren zijn gegaan. Het Groenbedrijf heeft na beide stormen zo snel mogelijk de bomen gerooid en snoeiwerk verricht daar waar noodzakelijk in verband met veiligheid. Daar waar de achtergebleven stobben geen veiligheidsrisico of overmatige overlast veroorzaken, zijn ze nog niet verwijderd. Herplant is nog nergens uitgevoerd. De kosten voor het opruimen, veiligstellen van de locaties, verwijderen van de achtergebleven stobben en herplant van de monumentale bomen en bomen in parken bedragen €575.000 in 2018. Een deel van de herplant (€170.000) vindt plaats in 2019 en 2020 en is meegenomen in de begroting 2019-2022. |
Vervanging kaartleesapparatuur in de parkeergarages | Raad | ToelichtingVervanging kaartleesapparatuur in de parkeergaragesDe kaartleesapparatuur is aan vervanging toe en het budget van €190.000 wat daarvoor nodig is staat reeds gereserveerd in het MPP. Wanneer dit niet of te laat gebeurt dan lopen we het risico dat de betalingsafhandeling niet goed gaat verlopen en dat kan leiden tot financiële problemen en klachten bij gebruikers en gemeentelijke organisatie. Wij stellen voor een investeringskrediet van €190.000 beschikbaar te stellen voor 2018. Dit leidt tot een structurele kapitaallast van €22.000 vanaf 2019, dat gedekt wordt binnen de parkeerexploitatie. | |
Renovatie Brinkgarage | Raad | ToelichtingRenovatie BrinkgarageVoor de voorbereidingen voor de renovatie is bij de najaarsrapportage 2017 een totaalkrediet van €400.000 beschikbaar gesteld. De werkzaamheden zijn in volle gang en lopen nog door in 2019. Het voorstel is om het krediet van €275.000 (dekking reserve bouwbijdragen) voor het publiekrechtelijke onderdeel over te hevelen naar 2019. Deze werkzaamheden moeten nog worden opgestart. Om schades en ongelukken komende winter te voorkomen wordt de realisatie van de hellingbaanverwarming naar voren gehaald. Dat betekent dat het beschikbare voorbereidingskrediet van €125.000 voor het technische deel (dekking MPP) met €55.000 wordt opgehoogd, €20.000 in 2018 en €35.000 in 2019. Per saldo wordt het krediet in 2018 met €255.000 verlaagd en in 2019 verhoogd met €310.000. | |
MJOP Keizerstraat (Groene Wal) | Raad | -90.000 | ToelichtingMJOP Keizerstraat (Groene Wal)Tijdens de realisatie van de Groene Wal is in overleg met de provincie en na afstemming met de binnenstadsagenda besloten om de projectscope logischerwijs uit bereiden met de herinrichting van de Keizerstraat. Een deel van de reeds beschikbare middelen vanuit de hierboven genoemde sporen gaat hiervoor gezamenlijk worden ingezet. Verder nog aangevuld met een gepland MJOP budget kan hiermee de gewenste (kwalitatieve) aansluiting van het station tot aan de Brink in een keer goed gerealiseerd worden. Hiermee wordt een van de belangrijke entrees naar de binnenstad op een goede manier verbonden met het kernwinkelgebied. Bij de jaarrekening hebben we in beeld hoeveel middelen vanuit de Groene Wal over blijven en ingezet kunnen voor de Keizerstraat. Het blijkt qua planning voor de herinrichting van de Keizerstraat niet mogelijk om met alle partijen in 2018 tot een gedragen inrichtingsvoorstel te komen. Uitvoering schuift door naar 2019. Om die reden stellen wij voor €90.000 exploitatiemiddelen taakveld verkeer en vervoer en €60.000 investeringsmiddelen taakveld riolering over te hevelen naar 2019. |
MJOP Stromarkt | Raad | -100.000 | ToelichtingMJOP StromarktHet ligt voor de hand het groot onderhoud en een eventuele herinrichting van de Stromarkt gelijktijdig op te pakken. De voorbereidende planvorming is opgestart, maar aanvullende middelen voor de herinrichting moeten nog beschikbaar worden gesteld. Daarom worden de €100.000 gereserveerde exploitatiemiddelen en de €170.000 investeringsmiddelen op taakveld riolering niet in 2018 uitgegeven. maar overgeheveld naar 2019. |
MJOP Ceintuurbaan | Raad | -105.000 | ToelichtingMJOP CeintuurbaanAls gevolg van het inpassen van diverse aspecten, waaronder de ecologische mogelijkheden voor de paddentrek loopt de reconstructie vertraging op. Uitvoering start in 2018 wordt afgerond in 2019. Om die reden stellen wij voor €75.000 exploitatiemiddelen en €774.000 investeringsmiddelen taakveld verkeer en vervoer en €30.000 exploitatiemiddelen taakveld riolering over te hevelen naar 2019. |
Subsidie ZON | Raad | 23.523 | ToelichtingSubsidie ZONDe toegezegde subsidie Zoetwatervoorziening Oost Nederland is binnen gekomen. Voorstel is om de €23.523 beschikbaar te stellen op het taakveld riolering en waterhuishouding en in te zetten voor maatregelen klimaatadaptatie. |
MJOP Brinkgreverweg | Raad | ToelichtingMJOP BrinkgreverwegUitvoering start in 2018 en wordt afgerond in 2019. Om die reden dient investeringsbudget te worden overgeheveld naar 2019. Vooralsnog wordt uitgegaan van het overhevelen van een bedrag van € 400.000 naar 2019. | |
Fietsparkeren binnenstad | Raad | ToelichtingFietsparkeren binnenstadDe realisatie van de fietparkeervoorzieningen loopt voorspoedig. In 2018 zijn 18 fietsenstallingen opgeleverd in de binnenstad. De definitieve omvang van de tweede fase moet nog exact bepaald worden. Dat gebeurt dit najaar. De uitvoering zal in 2019 door lopen. Bij de jaarrekening zullen wij het restantkrediet overhevelen naar 2019. | |
MJOP Oostewechelseweg | Raad | ToelichtingMJOP OostewechelsewegDoor veel onenigheid met de bewoners over het ontwerp heeft het project vertraging opgelopen. De voorbereidingen zijn in volle gang, maar de verwachting is dat het nog niet geheel klaar is aan het eind van 2018. Wij stellen voor een bedrag van circa €150.000 over te hevelen naar volgend jaar om het werk dan af te kunnen ronden. | |
Adviseur parkeren | Raad | 55.000 | ToelichtingAdviseur parkerenVoor advisering parkeren is momenteel 1 fte beschikbaar, terwijl in de praktijk om meer advisering wordt gevraagd. Op dit moment wordt tijdelijk ingehuurd, gedekt uit de parkeerexploitatie. Uitbreiding met 1 fte is hier zeer wenselijk. Dekkingsvoorstel is 70% ten laste van de parkeerexploitatie (€55.000) en 30% uit projecten (€25.000). Mogelijk is binnen de parkeerexploitatie ruimte in het budget parkeerservice. Medio 2019 is duidelijk wat de nieuwe invulling van de werkzaamheden van parkeerservice financieel betekenen. Dan kan definitieve dekking en consequenties voor de parkeerexploitatie beoordeeld worden. Vooralsnog wordt geput uit de mobiliteitsreserve parkeren. |
Fietssnelweg | Raad | 75.000 | ToelichtingFietssnelwegIn het kader van de Clean Tech Regio hebben wij met de gemeenten Zutphen en Lochem en de provincies Overijssel en Gelderland afspraken gemaakt over cofinanciering van de aanleg van een fietssnelweg tussen Deventer en Zutphen. Op basis van een verkenningsstudie zijn de totale investeringskosten geraamd tussen de €5,4 en €7,8 miljoen. Als uitwerking van het bestuursakkoord wordt voorgesteld in 2018 eenmalig €75.000 beschikbaar te stellen voor de voorbereidingskosten, te putten uit de reserve gemeentebrede investeringen. Deze middelen worden onder andere ingezet voor het opstellen van een programma van eisen, voorlopig ontwerp, technische onderzoeken en een kostenraming. Daarnaast dragen wij vanuit Deventer uit het MIND budget €1 miljoen bij in de investering. Dit leidt tot een kapitaallast van €65.000. |
Autovrij Grote Kerkhof | Raad | ToelichtingAutovrij Grote KerkhofOp basis van het bestuursakkoord wordt het Grote Kerkhof op 2 januari 2019 autovrij gemaakt. Dit betekent dat in 2018 kosten moeten worden gemaakt voor communicatie met bewoners en ondernemers, aanpassen verkeersbesluit en uitgewerkt moet worden hoe om te gaan met invalide parkeerplaatsen, kortparkeren, evenementen en handhaving. Wij verwachten circa €50.000 aan kosten te maken, te dekken uit het beschikbare voorbereidingskrediet voor de herinrichting. | |
Laanboomverjonging Avergoorsedijk | Raad | ToelichtingLaanboomverjonging AvergoorsedijkDe kosten van dit project blijken na de meest recente veiligheidsinspectie uit 2018 €85.000 hoger uit te vallen. Veel meer bomen blijken eerder aan vervanging toe dan in eerste instantie het geval leek. Dit wordt opgevangen binnen het MJOP. | |
Technische wijziging | Raad | -39.491 | ToelichtingTechnische wijzigingDe cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2018 | 32.555 | 14.156 | -18.399 | |
Jaarrekening 2017 | 1.566 | -1.566 | |||
Najaarsrapportage 2017 | 1.094 | -17 | -1.111 | ||
2e kwartaalrapportage 2018 | 277 | 270 | -7 | ||
Meerjaren Perspectief Parkeren 2018 | -100 | -100 | |||
Ambtelijke wijzigingen | 8 | -8 | |||
Totaal programma | 35.500 | 14.309 | -21.191 | ||
Reserves (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2018 | 141 | 472 | 331 | |
Jaarrekening 2017 | 212 | 1.778 | 1.566 | ||
Najaarsrapportage 2017 | 765 | 765 | |||
2e kwartaalrapportage 2018 | 968 | 492 | -476 | ||
Meerjaren Perspectief Parkeren | 100 | 100 | |||
Uitvoeringskrediet Stadspoortgarage | 350 | 350 | |||
Totaal programma | 1.671 | 3.957 | 2.286 | ||
Voorzieningen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2018 | 60 | -60 | ||
Totaal programma | 60 | -60 | |||
Investeringen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2018 | 1.080 | -1.080 | ||
Jaarrekening 2017 | 6.083 | 3.498 | -2.585 | ||
Najaarsrapportage 2017 | 3.457 | 445 | -3.012 | ||
2e kwartaalrapportage 2018 | 2.493 | 782 | -1.711 | ||
Riolering Jan Steenstraat | 750 | -750 | |||
Uitvoeringskrediet Stadspoortgarage | 694 | 220 | -474 | ||
Totaal programma | 14.557 | 4.945 | -9.612 |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 32.555 | 2.946 | 35.501 | 309 | 35.810 |
Baten | 14.156 | 153 | 14.309 | -152 | 14.157 |
Saldo | -18.399 | -2.792 | -21.192 | -461 | -21.653 |
Specificatie wijzigingen deze periode:
(bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Stormschade | Lasten | 575 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Digitalisering parkeren/ontvlechting CPS | Lasten | 0 | 17 | 57 | 57 | 57 |
Vervanging kaartleesapparatuur in de parkeergarages | Lasten | 0 | 22 | 22 | 22 | 22 |
MJOP Keizerstraat (Groene Wal) | Lasten | -90 | 90 | 0 | 0 | 0 |
MJOP Ceintuurbaan | Lasten | -105 | 105 | 0 | 0 | 0 |
MJOP Stromarkt | Lasten | -100 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Fietssnelweg | Lasten | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fiscalisering parkeren | Lasten | 95 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MJOP Oranjekwartier | Lasten | -180 | 180 | 0 | 0 | 0 |
Adviseur parkeren | Lasten | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 |
Subsidie ZON | Lasten | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | -39 | -35 | -35 | -35 | -35 |
Totaal lasten | 309 | 534 | 99 | 99 | 99 | |
Fiscalisering parkeren | Baten | -150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie ZON | Baten | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | -26 | -46 | -46 | -46 | 46 |
Totaal baten | -152 | -46 | -46 | -46 | -46 | |
Saldo | -461 | -580 | -145 | -145 | -145 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 141 | 1.530 | 1.671 | 495 | 2.166 |
Putting uit reserves | 472 | 3.485 | 3.957 | 382 | 4.339 |
Saldo | 331 | 1.955 | 2.286 | -113 | 2.173 |
Voorzieningen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv voorzieningen | 60 | 60 | 0 | 60 | |
Inkomsten tgv voorzieningen | 0 | 0 | |||
Saldo | -60 | 0 | -60 | 0 | -60 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 1.080 | 13.477 | 14.557 | -2.203 | 12.354 |
Inkomsten tgv investeringen | 4.945 | 4.945 | 0 | 4.945 | |
Saldo | -1.080 | -8.532 | -9.612 | 2.203 | -7.409 |
Specificaties wijzigingen deze periode
(bedragen in €) | |||||||||||
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
MJOP Oranjekwartier | Lasten | -180.000 | 180.000 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Door samenloop met het ambitiedocument Oranjekwartier en de daaruit voortvloeiende werkzaamheden is het niet verstandig nu al met de geprogrammeerde wegen te starten. Een bedrag van €180.000 van het exploitatiebudget wordt overgeheveld naar 2019. | |||||||||||
MJOP Wezenland | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Vanwege nadere afstemming over het wegprofiel voor reconstructie van het Wezenland wordt €750.000 van het investeringskrediet taakveld Verkeer en vervoer en €33.750 van het investeringskrediet taakveld Riolering niet in 2018 uitgegeven. Wij stellen voor dit over te hevelen naar 2019. | |||||||||||
Digitalisering parkeren/ontvlechting CPS | Lasten | 0 | 17.000 | 57.000 | 57.000 | 57.000 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In verband met het eind 2017 genomen besluit om per 1-1-2019 uit het samenwerkingsverband CPS te stappen ontstond de acute noodzaak om een nieuwe constructie voor de beheertaken m.b.t. het product parkeren neer te zetten. Dit moment wordt tevens benut om een stevige stap te zetten in de toekomst door de processen binnen het product parkeren verder te digitaliseren/optimaliseren. Daarvoor dient een nieuw digitaal parkeer vergunningsysteem aangeschaft te worden zodat de processen efficiënter afgehandeld kunnen worden. Dit is inclusief herschikking parkeertaken, voorbereidingskosten aanbesteding en aanschaf van het nieuwe parkeervergunningsysteem. Voorgesteld wordt het totale investeringsbudget van €500.000 beschikbaar te stellen, verdeeld over 2018 en 2019. Dit leidt tot een structurele kapitaallast van €57.000 vanaf 2020, dat gedekt wordt uit de parkeerexploitatie. | |||||||||||
Fiscalisering parkeren | Lasten | 95.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | -150.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De invoering van het omzetten van vergunning parkeren naar betaald parkeren (de zogenaamde fiscalisering) nadert bijna zijn einde want bijna alles is op straat inmiddels gerealiseerd. Omdat er tijdens de uitvoering toch de nodige vragen en opmerkingen zijn gekomen over de situatie op straat, zijn er aanpassingen gedaan aan de automaten, de bebording en er zijn diverse aanvullingen gedaan op het oorspronkelijke uitvoeringsplan. Dit is inmiddels opgelost maar heeft wel geleid tot meerkosten van €95.000. Voorstel is om deze kosten te dekken uit de mobiliteitsreserve parkeren. Daarnaast zouden we terugkomen op de financiële consequenties rondom de taakstelling. Doordat het project niet geheel klaar is, toezicht nog niet geheel ingeregeld is en alles nog niet geheel in werking is (digitalisering loopt nog), de bedragen de (extra) inkomsten als gevolg van de fiscalisering dit jaar naar verwachting op € 150.000,- zullen uitkomen. Het verschil wordt opgevangen in de mobiliteitsreserve. Totaal wordt in 2018 €245.000 extra geput. | |||||||||||
Stormschade | Lasten | 575.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Op 8 januari en 29 mei hebben twee zware stormen huisgehouden in Deventer, waarbij respectievelijk circa 350 en 70 bomen verloren zijn gegaan. Het Groenbedrijf heeft na beide stormen zo snel mogelijk de bomen gerooid en snoeiwerk verricht daar waar noodzakelijk in verband met veiligheid. Daar waar de achtergebleven stobben geen veiligheidsrisico of overmatige overlast veroorzaken, zijn ze nog niet verwijderd. Herplant is nog nergens uitgevoerd. De kosten voor het opruimen, veiligstellen van de locaties, verwijderen van de achtergebleven stobben en herplant van de monumentale bomen en bomen in parken bedragen €575.000 in 2018. Een deel van de herplant (€170.000) vindt plaats in 2019 en 2020 en is meegenomen in de begroting 2019-2022. | |||||||||||
Vervanging kaartleesapparatuur in de parkeergarages | Lasten | 0 | 22.000 | 22.000 | 22.000 | 22.000 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De kaartleesapparatuur is aan vervanging toe en het budget van €190.000 wat daarvoor nodig is staat reeds gereserveerd in het MPP. Wanneer dit niet of te laat gebeurt dan lopen we het risico dat de betalingsafhandeling niet goed gaat verlopen en dat kan leiden tot financiële problemen en klachten bij gebruikers en gemeentelijke organisatie. Wij stellen voor een investeringskrediet van €190.000 beschikbaar te stellen voor 2018. Dit leidt tot een structurele kapitaallast van €22.000 vanaf 2019, dat gedekt wordt binnen de parkeerexploitatie. | |||||||||||
Renovatie Brinkgarage | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Voor de voorbereidingen voor de renovatie is bij de najaarsrapportage 2017 een totaalkrediet van €400.000 beschikbaar gesteld. De werkzaamheden zijn in volle gang en lopen nog door in 2019. Het voorstel is om het krediet van €275.000 (dekking reserve bouwbijdragen) voor het publiekrechtelijke onderdeel over te hevelen naar 2019. Deze werkzaamheden moeten nog worden opgestart. Om schades en ongelukken komende winter te voorkomen wordt de realisatie van de hellingbaanverwarming naar voren gehaald. Dat betekent dat het beschikbare voorbereidingskrediet van €125.000 voor het technische deel (dekking MPP) met €55.000 wordt opgehoogd, €20.000 in 2018 en €35.000 in 2019. Per saldo wordt het krediet in 2018 met €255.000 verlaagd en in 2019 verhoogd met €310.000. | |||||||||||
MJOP Keizerstraat (Groene Wal) | Lasten | -90.000 | 90.000 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Tijdens de realisatie van de Groene Wal is in overleg met de provincie en na afstemming met de binnenstadsagenda besloten om de projectscope logischerwijs uit bereiden met de herinrichting van de Keizerstraat. Een deel van de reeds beschikbare middelen vanuit de hierboven genoemde sporen gaat hiervoor gezamenlijk worden ingezet. | |||||||||||
MJOP Stromarkt | Lasten | -100.000 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Het ligt voor de hand het groot onderhoud en een eventuele herinrichting van de Stromarkt gelijktijdig op te pakken. De voorbereidende planvorming is opgestart, maar aanvullende middelen voor de herinrichting moeten nog beschikbaar worden gesteld. Daarom worden de €100.000 gereserveerde exploitatiemiddelen en de €170.000 investeringsmiddelen op taakveld riolering niet in 2018 uitgegeven. maar overgeheveld naar 2019. | |||||||||||
MJOP Ceintuurbaan | Lasten | -105.000 | 105.000 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Als gevolg van het inpassen van diverse aspecten, waaronder de ecologische mogelijkheden voor de paddentrek loopt de reconstructie vertraging op. Uitvoering start in 2018 wordt afgerond in 2019. Om die reden stellen wij voor €75.000 exploitatiemiddelen en €774.000 investeringsmiddelen taakveld verkeer en vervoer en €30.000 exploitatiemiddelen taakveld riolering over te hevelen naar 2019. | |||||||||||
Subsidie ZON | Lasten | 23.523 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 23.523 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De toegezegde subsidie Zoetwatervoorziening Oost Nederland is binnen gekomen. Voorstel is om de €23.523 beschikbaar te stellen op het taakveld riolering en waterhuishouding en in te zetten voor maatregelen klimaatadaptatie. | |||||||||||
MJOP Brinkgreverweg | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Uitvoering start in 2018 en wordt afgerond in 2019. Om die reden dient investeringsbudget te worden overgeheveld naar 2019. Vooralsnog wordt uitgegaan van het overhevelen van een bedrag van € 400.000 naar 2019. | |||||||||||
Fietsparkeren binnenstad | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De realisatie van de fietparkeervoorzieningen loopt voorspoedig. In 2018 zijn 18 fietsenstallingen opgeleverd in de binnenstad. De definitieve omvang van de tweede fase moet nog exact bepaald worden. Dat gebeurt dit najaar. De uitvoering zal in 2019 door lopen. Bij de jaarrekening zullen wij het restantkrediet overhevelen naar 2019. | |||||||||||
MJOP Oostewechelseweg | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Door veel onenigheid met de bewoners over het ontwerp heeft het project vertraging opgelopen. De voorbereidingen zijn in volle gang, maar de verwachting is dat het nog niet geheel klaar is aan het eind van 2018. Wij stellen voor een bedrag van circa €150.000 over te hevelen naar volgend jaar om het werk dan af te kunnen ronden. | |||||||||||
Adviseur parkeren | Lasten | 55.000 | 55.000 | 55.000 | 55.000 | 55.000 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Voor advisering parkeren is momenteel 1 fte beschikbaar, terwijl in de praktijk om meer advisering wordt gevraagd. Op dit moment wordt tijdelijk ingehuurd, gedekt uit de parkeerexploitatie. Uitbreiding met 1 fte is hier zeer wenselijk. Dekkingsvoorstel is 70% ten laste van de parkeerexploitatie (€55.000) en 30% uit projecten (€25.000). Mogelijk is binnen de parkeerexploitatie ruimte in het budget parkeerservice. Medio 2019 is duidelijk wat de nieuwe invulling van de werkzaamheden van parkeerservice financieel betekenen. Dan kan definitieve dekking en consequenties voor de parkeerexploitatie beoordeeld worden. Vooralsnog wordt geput uit de mobiliteitsreserve parkeren. | |||||||||||
Fietssnelweg | Lasten | 75.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In het kader van de Clean Tech Regio hebben wij met de gemeenten Zutphen en Lochem en de provincies Overijssel en Gelderland afspraken gemaakt over cofinanciering van de aanleg van een fietssnelweg tussen Deventer en Zutphen. Op basis van een verkenningsstudie zijn de totale investeringskosten geraamd tussen de €5,4 en €7,8 miljoen. Als uitwerking van het bestuursakkoord wordt voorgesteld in 2018 eenmalig €75.000 beschikbaar te stellen voor de voorbereidingskosten, te putten uit de reserve gemeentebrede investeringen. Deze middelen worden onder andere ingezet voor het opstellen van een programma van eisen, voorlopig ontwerp, technische onderzoeken en een kostenraming. Daarnaast dragen wij vanuit Deventer uit het MIND budget €1 miljoen bij in de investering. Dit leidt tot een kapitaallast van €65.000. | |||||||||||
Autovrij Grote Kerkhof | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Op basis van het bestuursakkoord wordt het Grote Kerkhof op 2 januari 2019 autovrij gemaakt. Dit betekent dat in 2018 kosten moeten worden gemaakt voor communicatie met bewoners en ondernemers, aanpassen verkeersbesluit en uitgewerkt moet worden hoe om te gaan met invalide parkeerplaatsen, kortparkeren, evenementen en handhaving. Wij verwachten circa €50.000 aan kosten te maken, te dekken uit het beschikbare voorbereidingskrediet voor de herinrichting. | |||||||||||
Laanboomverjonging Avergoorsedijk | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De kosten van dit project blijken na de meest recente veiligheidsinspectie uit 2018 €85.000 hoger uit te vallen. Veel meer bomen blijken eerder aan vervanging toe dan in eerste instantie het geval leek. Dit wordt opgevangen binnen het MJOP. | |||||||||||
Technische wijziging | Lasten | -39.491 | -34.822 | -34.822 | -34.822 | -34.822 | |||||
Baten | -25.852 | -46.092 | -46.092 | -46.092 | -46.092 | ||||||
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. | |||||||||||
Saldo | -461.361 | -580.270 | -145.270 | -145.270 | -145.270 |
Specificaties wijzigingen 2de kwartaalrapportage
(bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Omzetten vergunning parkeren naar betaald parkeren | Lasten | 53 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) | Lasten | 113 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beheer IJsseloevers | Lasten | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Parkeren de Worp | Lasten | 0 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Bewaakte fietsenstalling | Lasten | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | -260 | -149 | 50 | 50 | 50 |
Areaal openbare ruimte | Lasten | 236 | 284 | 284 | 284 | 284 |
Totaal lasten | 212 | 165 | 364 | 364 | 364 | |
Technische wijziging | Baten | 263 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Totaal baten | 263 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
Saldo | 51 | -158 | -356 | -356 | -356 |
(bedragen in €) | |||||||||||
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
Keizer Karellaan | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De planvorming voor Wezenland en Keizer Karellaan is in samenhang opgepakt. Het ligt voor de hand om de uitvoering eveneens gelijktijdig ter hand te nemen in 2018 en 2019. Voorgesteld wordt om het investeringsbudget van €1.770.000 binnen taakveld 2.1 Verkeer en vervoer, dat in het MJOP/MIND staat geprogrammeerd voor 2020, naar voren halen en in 2019 beschikbaar stellen. Dit wordt gedekt vanuit de vrijvallende kapitaallasten. | |||||||||||
Omzetten vergunning parkeren naar betaald parkeren | Lasten | 53.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In 2017 is gewerkt aan het omzetten van vergunning parkeren naar betaald parkeren. Door zorgvuldige afstemming met belanghebbenden is invoering in de schilwijken vertraagd. In 2019 wordt digitalisering volledig ingevoerd, dit zal de efficientie van de handhaving kunnen vergroten. Het invoeren van het nieuwe systeem heeft door de uitgebreide afstemming en participatie meer budget gevraagd dan oorspronkelijk geraamd. De overschrijding tot nu toe bedraagt €53.000. Dit bedrag wordt opgevangen binnen de parkeerexploitatie. In het eerste kwartaal van 2018 zijn al extra naheffingen opgelegd en zijn er ook extra (betaalde) inkomsten. Verwacht wordt dat het beoogde bedrag van €288.000 in het jaar 2018 door de vertraging nog niet realiseerbaar is. Bij de volgende kwartaalrapportage zal de financiële stand van zaken worden uitgewerkt. | |||||||||||
Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) | Lasten | 112.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Op basis van een zelfevaluatie is geconcludeerd dat wij ten aanzien van de borging van het proces rondom de BGT onder de norm scoren. De borging van het proces is een wettelijke verplichting o.b.v. de wet BGT. Om aan de zelfevaluatie in 2018 te kunnen voldoen voor de BGT en te blijven voldoen voor de BAG zijn verbetermaatregelen voorgesteld. De verbetermaatregelen worden uitgewerkt in het uitvoeringsplan fysiek domein dat naar aanleiding van de DOWR i-visie wordt opgesteld. Voor 2018 wordt eenmalig €112.500 beschikbaar gesteld. | |||||||||||
Areaal openbare ruimte | Lasten | 236.000 | 284.000 | 284.000 | 284.000 | 284.000 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Als gevolg van de toename van de openbare ruimte nemen de beheer en onderhoudskosten autonoom toe. Bij algemene middelen staat een stelpost van €200.000 structureel en een restant van €118.000 van 2017. Per 1 januari 2017 bedraagt het areaalaccres structureel €220.000, waarvan wordt voorgesteld deze toe te voegen aan het programma Leefomgeving. Daarnaast zijn de algemene beheerskosten toegenomen met €64.000. Dit betekent dat €34.000 beschikbaar blijft bij algemene middelen voor vervangingsopgave openbare ruimte. | |||||||||||
Groot onderhoud civieltechnische kunstwerken | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Afgelopen periode is de onderhouds- en vervangingsopgave voor civiele kunstwerken in beeld gebracht met als uitgangspunt onderhoudsniveau C conform het uitvoeringsprogramma. Hieruit blijkt dat de onderhoudsbehoefte de komende 10 jaar rond de €352.000 per jaar ligt waar een budget van €264.000 tegenover staat. Binnen civieltechnische kunstwerken is op dit moment een bedrag van €286.000 aan vrijgevallen kapitaallasten structureel beschikbaar. Voorstel is dit budget gedeeltelijk in te zetten voor groot onderhoud (€88.000) en het herstellen van schades (€75.000). Voor noodzakelijke vervangingen in 2018 en 2019 (totaal €433.000) zijn de kapitaallasten €29.000. Van het resterende vrijgevallen budget van €63.000 wordt voorgesteld dit vooralsnog beschikbaar te houden voor het op te stellen beheerplan voor baggerwerkzaamheden van de haven. Na de vervangingen in 2018 en 2019 zijn tot 2030 geen vervangingen voorzien. De daarop volgende 10 jaren gaat het gemiddeld om €250.000 per jaar. Er is een vervangingspiek te voorzien die begint rond 2050 en haar hoogtepunt bereikt rond 2070 a 2080. Tot 2050 zijn de vrijgevallen kapitaallasten afdoende om de vervangingsopgave vorm te geven. Het sluiscomplex en de beweegbare bruggen zijn hierin niet meegenomen. | |||||||||||
Parkeren de Worp | Lasten | 0 | 30.150 | 30.150 | 30.150 | 30.150 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De gemeenteraad heeft op 21 juni 2017 ingestemd met het bestemmingsplan "Parkeerterrein op de Worp". De voorbereiding voor de aanleg van het parkeerterrein is gestart. Na afronding van de procedure bij de Raad van State wordt het bestemmingsplan onherroepelijk en kan gestart worden met de aanleg. De totale aanlegkosten van het parkeerterrein zijn begroot op €450.000. De raad wordt gevraagd een krediet beschikbaar te stellen ter grootte van de aanlegkosten en dit te dekken uit de Reserve Parkeerbijdrage Bouwwaanvragen. Deze investering leidt tot een kapitaallast van €30.150. | |||||||||||
Brinkgreverweg | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Voorgesteld wordt de uitvoering van het werk Brinkgreverweg dat gepland staat in 2020 al in 2018 uit te voeren. Dit betekent dat de investering van €500.000 nu beschikbaar wordt gesteld. De investering betekent een kapitaallast van €38.500 dat gedekt wordt uit de vrijgevallen kapitaallasten binnen taakveld 2.1 Verkeer en vervoer. | |||||||||||
Ceintuurbaan/Zamenhofplein | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De nadere uitwerking van het werk Ceintuurbaan/Zamenhofplein laat zien dat de gereserveerde middelen tekort schieten voor een volwaardige uitvoering. Voorgesteld wordt om het budget van €1.276.000 euro te verhogen met €50.000 euro. Dekking vindt plaats door te beschikken over vrijgevallen kapitaallasten binnen taakveld 2.1 Verkeer en vervoer. Binnen deze vrijval is ruimte beschikbaar om de extra lasten af te dekken. | |||||||||||
Bewaakte fietsenstalling | Lasten | 20.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Tot het moment dat een definitieve oplossing is voor bewaakt fietsparkeren in de binnenstad is het voorstel tijdelijk de bewaakte fietsenstalling Lamme van Dieseplein door te zetten. Het huidige gebruik (tijdens de pilot) toont ook aan dat er nog steeds behoefte is aan een bewaakte voorziening in dit deel van het centrum. De personeelskosten die hiermee gemoeid zijn komen, met de huidige openingstijden en gereduceerde tarieven, op een bedrag van €20.000 op jaarbasis. In afwachting van de definitieve invulling op deze locatie houden we hier de pilot ook in 2018 in de lucht. | |||||||||||
Beheer IJsseloevers | Lasten | 50.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Afgelopen jaren is er ruimtelijk veel veranderd aan de IJsseloevers onder andere vanuit het project Ruimte voor de Rivier. Doelstelling was de zone tussen de bruggen meer geschikt te maken voor recreatieve doeleinden. Dit is gelukt. Met de toename van het gebruik, neemt helaas de overlast ook toe. Bij de aanpassing van de IJsseloevers moet gedacht worden aan de inrichting die past bij de behoefte en het gebruik dat nu al spontaan plaatsvindt. Het accent zal liggen op verblijf, oeverrecreatie en op bereikbaarheid/toegankelijkheid voor met name de bezoekers op de fiets. Dus er is behoefte aan deugdelijke en voldoende fietsparkeervoorzieningen, afvalvoorzieningen, zit gelegenheden etc. op diverse locaties en bij de ingangen van het gebied. In afwachting van het beheersplan IJsseloevers is bij de begroting 2018 eenmalig in 2018 en 2019 €100.000 beschikbaar gesteld. Het beheersplan IJsseloevers is inmiddels gereed. Hierin zijn maatregelen uitgewerkt om het gebruik meer te faciliteren en de nadelige gevolgen te beheersen. Voor uitvoering van deze maatregelen wordt voorgesteld in 2018 €50.000 extra beschikbaar te stellen. Daarna gaan we evalueren en beoordelen op welke wijze het beheer structureel georganiseerd kan worden. | |||||||||||
Technische wijziging | Lasten | -260.491 | -148.886 | 49.594 | 49.594 | 49.594 | |||||
Baten | 262.607 | 7.264 | 7.264 | 7.264 | 7.264 | ||||||
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. | |||||||||||
Saldo | 51.598 | -158.000 | -356.480 | -356.480 | -356.480 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | De realisatie van de fietparkeervoorzieningen loopt voorspoedig. In 2018 zijn 18 fietsenstallingen opgeleverd in de binnenstad. De definitieve omvang van de tweede fase moet nog exact bepaald worden. Dat gebeurt dit najaar. De uitvoering zal in 2019 door lopen. Bij de jaarrekening zullen wij het restantkrediet overhevelen naar 2019. | |
Hanzeweg - Parallelweg | 2.1 | Op koers | ||
Herinrichting Grote Kerkhof | 2.1 | Op koers | Op basis van het bestuursakkoord wordt het Grote Kerkhof op 2 januari 2019 autovrij gemaakt. Dit betekent dat in 2018 kosten moeten worden gemaakt voor communicatie met bewoners en ondernemers, aanpassen verkeersbesluit en uitgewerkt moet worden hoe om te gaan met invalide parkeerplaatsen, kortparkeren, evenementen en handhaving. Wij verwachten circa €50.000 aan kosten te maken, te dekken uit het beschikbare voorbereidingskrediet voor de herinrichting. | |
MJOP Wezenland / Keizer Karellaan | 2.1 | Behoeft aandacht | Vanwege nadere afstemming over het wegprofiel voor reconstructie van het Wezenland lopen de werkzaamheden door in 2019. | |
Reconstructie Oosterwechelsweg | 2.1 | Op koers | ||
Tunnel Oostriklaan | 2.1 | Op koers | ||
Verlichting Centrum Bathmen | 2.1 | Op koers | ||
Parkeren de Worp | 2.2 | Op koers | ||
Reconstructie Brinkgarage | 2.2 | Op koers | ||
Renovatie Noordenbergpoort garage | 2.2 | Op koers | ||
Ontw. Stationsomgeving | 2.5 | Op koers | ||
Jan Steenstraat - Riolering | 7.2 | Op koers | ||
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers | ||
Tunnel Brinkgreverweg | 7.2 | Op koers |
2e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Herinrichting Grote Kerkhof | 2.1 | Behoeft aandacht | Geen voortgang vanwege uitstel beslissing door de raad over de vasstelling dit ontwerpplan | |
Tunnel Oostriklaan | 2.1 | Op koers | Om het risico op een tekort op onvoorzien op te vangen is in het gemeentebreed risicosysteem (LIAS) een post van € 300.000 opgenomen met een kans van optreden van 50%. Bij de najaarsrapportage is besloten dat wanneer het risico zich voordoet de dekking binnen het MJOP-MIND budget geprogrammeerd. De verhoging van de kosten voor het opheffen van de overwegen Oostriklaan en Stationsweg en het verplaatsen van de beveiliging van Stationsweg naar de Starinksweg van €780.000,= is duidelijk een misser van ProRail. Deze beveiliging is toegezegd aan Plaatselijk Belang Colmschate. Conform overeenkomst met ProRail is gemeente verantwoordelijk voor de meerkosten boven het budget van 17,35 milj. Samen met de geraamden VTW’s koerst het project nu op een overschrijding van €600.000,=. | |
Verlichting Centrum Bathmen | 2.1 | Op koers | ||
Reconstructie Brinkgarage | 2.2 | Op koers | Voorbereidingen en planvorming zijn in volle gang en in de planning is om in tweede helft 2019 te gaan starten met de uitvoering. | |
Renovatie Noordenbergpoort garage | 2.2 | Op koers | De aanbesteding is rond en deze zomer wort gestart met de uitvoering met de verwachting dat de werkzaamheden nog eind dit jaar/begin volgend jaar afgerond zullen zijn. Binnen Onvoorzien is nu nog circa €150.000 gereserveerd voor mogelijk optredende risico’s. Hiermee kan de risicowaarde gedekt worden van risico’s die op te vangen zijn BINNEN het project. | |
Ontw. Stationsomgeving | 2.5 | Op koers | ||
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers | Binnen dit investeringsprogramma zijn de opgaves voor de Stromarkt en de Keizerstraat gekoppeld aan de projecten die daartoe geinitieerd worden. Het lijkt er op dat deze projecten niet in 2018 gerealiseerd gaan worden. | |
Tunnel Brinkgreverweg | 7.2 | Op koers | ||