Onder dit programma vallen diverse taken. In de eerste plaats het overeenkomstig de wettelijke plicht besturen van de gemeente door de gemeenteraad, de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders. Daarnaast het uitoefenen van de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende taak van de gemeenteraad en de ondersteuning hiervoor door de Griffie. Verder het uitoefenen van de taken van het bestuur van de gemeente en de ondersteuning hiervoor door de gemeentesecretaris met zijn staf. Daarnaast het uitzetten van de strategische koers van de gemeente op alle mogelijke gemeentelijke beleidsterreinen voor de langere termijn met bestuur, samenleving en organisatie (de kracht van stad en platteland) door middel van programmering en strategie, kennis en verkenning en regie op gemeentebrede strategische programma’s. |
Taakvelden | |
0.1 Bestuur; |
Doelstellingen
3e kwartaal
Prognose doelstelling | Gewijzigd | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend |
Aantal | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e kwartaal
Prognose doelstelling | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend | |
Aantal | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Prestaties
3e kwartaal
Prognose prestatie | Gewijzigd | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend | |
Aantal | 0 | 6 | 0 | 0 | 1 | 0 |
2e kwartaal
Prognose prestatie | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend | |
Aantal | 6 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Voortgang doelstellingen en prestaties
Toon prestaties bij doelstellingen
Voortgang doelstelling
De waardering van inwoners voor dienstverlening
3e kwartaalrapportage
De waardering van inwoners voor dienstverlening in klanttevredenheidsonderzoek is minimaal een 8,0
Voortgang bijbehorende prestaties
Het verstrekken van informatie en het leveren van producten en diensten aan inwoners.
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Het aantal digitaal aangevraagde producten neemt in 2018 toe.
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Aansluiten op de digitale dienstverlening van de centrale overheid.
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
volledigheid / tijdigheid opgelegde digitale belastingaanslagen.
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Voortgang doelstelling
Raad en college staan in de Deventer samenleving en pakken initiatieven op.
3e kwartaalrapportage
Raad en college staan in de Deventer samenleving en pakken initiatieven op. Hierdoor ervaren inwoners en bedrijven de gemeentepolitiek, het lokaal bestuur en de gem. organisatie als een betrouwbare partner met een consistente strategische koers.
Voortgang bijbehorende prestaties
Het organiseren van een motiemarkt door de Raad
3e kwartaalrapportage
Het presidium heeft besloten dit jaar geen motiemarkt te organiseren. Door de coalitieonderhandelingen is er geen Voorjaarsnota verschenen. Overwogen is een motiemarkt alsnog in aanloop naar de begroting te organiseren. Gekozen is dit niet te doen en ruimte te scheppen voor onderling gesprek en gesprek met de samenleving over het collegeprogramma en de vertaling ervan in de begroting. Voor initiatieven van inwoners kan ook buiten de motiemarkt ruimte worden gemaakt in het maandelijks Forum.
2e kwartaalrapportage
De motiemarkt stond gepland op 6 juni. Het presidium heeft besloten dat dit niet doorgaat. Of er op een later moment een motiemarkt georganiseerd wordt is op dit moment nog niet bekend; dit wordt op een later tijdstip door de raad besproken.
Ten minste 2 bewonersinitiatieven worden geadopteerd door raad en college
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Bewonersinitiatieven leiden tot innovaties in de ambtelijke organisatie
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Omschrijving | Doelgroep | Bedrag | |
---|---|---|---|
Benoeming burgemeester | Raad | 25.000 | ToelichtingBenoeming burgemeesterDe benoeming van de nieuwe burgemeester kost €25.000 (communicatiekosten en begeleidingskosten). De dekking komt uit de post onvoorzien van het programma algemene dekkingsmiddelen. |
Audit Viking | Raad | 13.000 | ToelichtingAudit VikingDe kosten voor de audit voor de Viking zijn €13.000. Deze kosten waren niet begroot. |
Extra bestuursondersteuning | Raad | 50.000 | ToelichtingExtra bestuursondersteuningIn verband met uitbreiding van het aantal wethouders is extra bestuursondersteuning benodigd van €100.000 op jaarbasis. Voor het jaar 2018 is dit een bedrag van €50.000. In de begroting 2019 wordt hiervoor structureel dekking geregeld voor het jaar 2019 en verder. Dit wordt gedekt uit de algemene middelen. |
Vijfde wethouder | Raad | ToelichtingVijfde wethouderDe extra kosten door de benoeming van de vijfde wethouder bedragen €117.000 op jaarbasis. Voor het jaar 2018 is dit €50.000. In de begroting is 2019 is hiervoor structureel dekking geregeld. Dekking vindt plaats binnen het programma door verlaging van het budget voormalig wethouders. | |
Lagere onderzoekskosten Viking | Raad | -35.800 | ToelichtingLagere onderzoekskosten VikingIn totaal is er voor het raadsonderzoek van de Viking €150.000 beschikbaar gesteld. Hiervan is €35.800 niet benut. |
Technische wijziging | Raad | -40.724 | ToelichtingTechnische wijzigingDe cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Burger en bestuur | Begroting 2018 | 7.309 | 1.990 | -5.319 | |
NJR2017 | 35 | -35 | |||
2e kwartaalrapportage | 277 | 10 | -267 | ||
Raadsonderonderrzoek de Viking | 80 | -80 | |||
Ambtelijke wijzigingen | 35 | -35 | |||
Totaal programma | 7.736 | 2.000 | -5.736 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Burger en bestuur | Begroting 2018 | 70 | 70 | ||
Raadsonderonderrzoek | 80 | 80 | |||
Totaal programma | 150 | 150 | |||
Voorzieningen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Burger en bestuur | Begroting 2018 | 275 | 358 | 83 | |
Totaal programma | 275 | 358 | 83 |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 7.309 | 427 | 7.736 | 11 | 7.747 |
Baten | 1.990 | 10 | 2.000 | 0 | 2.000 |
Saldo | -5.319 | -417 | -5.736 | -11 | -5.747 |
Specificatie wijzigingen deze periode:
(bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Benoeming burgemeester | Lasten | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Audit Viking | Lasten | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lagere onderzoekskosten Viking | Lasten | -36 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extra bestuursondersteuning | Lasten | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | -41 | -27 | 25 | 31 | 25 |
Totaal lasten | 11 | -27 | 25 | 31 | 25 | |
Technische wijziging | Baten | 0 | 0 | 0 | -6 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | -6 | 0 | |
Saldo | -11 | 27 | -25 | -37 | -25 |
Reserves | ||||||
(bedragen x€1.000) | ||||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | ||
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Putting uit reserves | 70 | 80 | 150 | -36 | 114 | |
Saldo | 70 | 80 | 150 | -36 | 114 | |
Voorzieningen | ||||||
(bedragen x€1.000) | ||||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | ||
Uitgaven tlv voorzieningen | 275 | 0 | 275 | 0 | 275 | |
Inkomsten tgv voorzieningen | 358 | 0 | 358 | -13 | 345 | |
Saldo | 83 | 0 | 83 | -13 | 70 |
Specificaties wijzigingen deze periode
(bedragen in €) | |||||||||||
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
Benoeming burgemeester | Lasten | 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De benoeming van de nieuwe burgemeester kost €25.000 (communicatiekosten en begeleidingskosten). De dekking komt uit de post onvoorzien van het programma algemene dekkingsmiddelen. | |||||||||||
Audit Viking | Lasten | 13.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De kosten voor de audit voor de Viking zijn €13.000. Deze kosten waren niet begroot. | |||||||||||
Extra bestuursondersteuning | Lasten | 50.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In verband met uitbreiding van het aantal wethouders is extra bestuursondersteuning benodigd van €100.000 op jaarbasis. Voor het jaar 2018 is dit een bedrag van €50.000. In de begroting 2019 wordt hiervoor structureel dekking geregeld voor het jaar 2019 en verder. Dit wordt gedekt uit de algemene middelen. | |||||||||||
Vijfde wethouder | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De extra kosten door de benoeming van de vijfde wethouder bedragen €117.000 op jaarbasis. Voor het jaar 2018 is dit €50.000. In de begroting is 2019 is hiervoor structureel dekking geregeld. Dekking vindt plaats binnen het programma door verlaging van het budget voormalig wethouders. | |||||||||||
Lagere onderzoekskosten Viking | Lasten | -35.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In totaal is er voor het raadsonderzoek van de Viking €150.000 beschikbaar gesteld. Hiervan is €35.800 niet benut. | |||||||||||
Technische wijziging | Lasten | -40.724 | -26.561 | 25.414 | 31.000 | 25.414 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | -5.586 | 0 | ||||||
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. | |||||||||||
Saldo | -11.476 | 26.561 | -25.414 | -36.586 | -25.414 |
Specificaties wijzigingen 2de kwartaalrapportage
(bedragen x €1.000) | ||||||
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
out of pocketbudget | Lasten | -89 | ||||
100.000+ inwoners | Lasten | 128 | 128 | 173 | ||
lagere kosten accountant | Lasten | -53 | -53 | -53 | ||
Formateur | Lasten | 14 | ||||
Bijdrage VNG | Lasten | 304 | 304 | 304 | 304 | 304 |
verkiezingen | Lasten | 56 | 28 | 28 | ||
Referendum | Lasten | 35 | ||||
leges burgerzaken | Lasten | -136 | ||||
waarderen OZB op oppervlakte | Lasten | 100 | 100 | |||
Technische wijziging | Lasten | 50 | 55 | 55 | 45 | 45 |
Totaal lasten | 261 | 462 | 534 | 505 | 414 | |
leges burgerzaken | Baten | -257 | ||||
Technische wijziging | Baten | 10 | 10. | 10 | ||
Totaal baten | 10 | 10 | 10 | 0 | -257 | |
Saldo | -251 | -452 | -524 | -505 | -671 |
(bedragen in €) | |||||||||||
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
Waarderen OZB op oppervlakte | Lasten | 0 | 100.000 | 100.000 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Per 1 januari 2022 dient de jaarlijkse herwaardering te worden uitgevoerd o.b.v. m2. Dit is een grote verandering in de wijze van taxeren. Naar verwachting zullen delen van de gemeenten opnieuw ingemeten moeten worden. Denk hierbij aan woningen in het buitengebied, maar ook oude stads- en dorpsdelen. Tot op heden zijn alle woonobjecten geregistreerd o.b.v. m3. Het plan van aanpak voor het omzetten van m3 naar m2 dient in 2018 gereed te zijn. De eerste stappen moeten worden uitgevoerd om zicht te krijgen op de uitval en de mogelijke kosten. In 2018 starten we met het opwerken van de objectkenmerken om in 2019 te starten met het inmeten van de percelen. Een eerste raming schat de kosten voor het inmeten op ca. €300.000,-. Een groot deel hiervan betreft loonkosten. Op basis van de verdeelsleutel komt dit voor de gemeente Deventer neer op €200.000 (verspreid over 2 jaar). | |||||||||||
Verkiezingen | Lasten | 0 | 56.000 | 0 | 28.000 | 28.000 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In 2014 is abusievelijk de begroting structureel verlaagd naar €111.000 (dit was in 2012 nog €130.000). Voor 2019 zijn voor de provinciale verkiezingen (in combinatie met de waterschapsverkiezingen) en Europese verkiezingen een extra bijdrage noodzakelijk van €56.000 en voor 2021 en 2022 €28.000 (2e Kamerverkiezingen en gemeenteraadsverkiezingen). | |||||||||||
Bijdrage VNG | Lasten | 304.000 | 304.000 | 304.000 | 304.000 | 304.000 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Door het Rijk en de VNG is besloten dat uitnamen uit het Gemeentefonds voor de financiering van gezamenlijke gemeentelijke activiteiten vanaf 2018 niet meer mogelijk is. Het gaat hier om activiteiten die de VNG op verzoek van de leden voor hen organiseert of uitvoert c.q. laat uitvoeren, zoals de Digitale Agenda 2020 of de Informatiebeveiligingsdienst (IBD). | |||||||||||
100.000+ inwoners | Lasten | 0 | 0 | 128.000 | 128.000 | 173.000 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De verwachting was dat Deventer in 2018 de 100.000-ste inwoner zou kunnen begroeten. De stijging van het aantal inwoners is echter wat gestagneerd. Op peildatum 1 mei is het aantal inwoners 99.671. De prognose is nu dat we pas in 2019 het aantal van 100.000 inwoners bereiken. | |||||||||||
Referendum | Lasten | 35.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Voor het uitvoeren van het raadgevend referendum Wet op inlichtingen- en veiligheidsdiensten in 2018 is €35.000 nodig. Dit bedrag wordt gecompenseerd via de Algemene Uitkering. | |||||||||||
Leges burgerzaken | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | -136.600 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | -257.400 | ||||||
Bij de begroting 2018 is er een structureel nadeel gemeld op de leges burgerzaken. In de begroting is voor de jaarschijf 2022 een tekort van €121.000. Dit wordt gedekt uit het programma Algemene dekkingsmiddelen. | |||||||||||
Lagere kosten accountant | Lasten | -53.000 | -53.000 | -53.000 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Na aanbesteding van de accountantswerkzaamheden is er nieuw contract afgesloten voor de periode van 3 jaar. De kosten zijn €53.000 lager uitgevallen ten opzichte van het beschikbare budget van €152.000 per jaar. Dit bedrag kan voor de jaren 2018-2020 ten gunste van de algemene middelen worden ingeleverd. | |||||||||||
Out of pocketbudget | Lasten | -89.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De dekking voor de voorstellen nieuw beleid voor Beheerplan IJsseloevers (€50.000), Bewaakte fietsenstalling (€20.000) en Diversiteit (€19.000) komen eenmalig ten laste van het Out of pocket budget in het programma Burger en bestuur. | |||||||||||
Formateur | Lasten | 14.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Ten behoeve van de collegeonderhandelingen is een formateur ingehuurd (kosten €14.000). Het bedrag wordt gedekt uit de post onvoorzien. | |||||||||||
Technische wijziging | Lasten | 50.338 | 55.358 | 55.359 | 45.360 | 45.360 | |||||
Baten | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | ||||||
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. | |||||||||||
Saldo | -251.338 | -452.358 | -524.359 | -505.360 | -671.160 |