Binnen de gemeente Deventer werken medewerkers met plezier aan de Deventer vraagstukken. Een organisatie waarin integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. We zoeken steeds de samenwerking in logische ketens, waarbij die keten niet ophoudt bij de organisatiegrens. We werken van buiten naar binnen, van binnen naar buiten en met ons hoofd en hart voor Deventer.
Om dit mogelijk te maken scheppen we vanuit het programma Bedrijfsvoering de voorwaarden voor de gemeentelijke organisatie met:
Op al deze lijnen is continu innoveren het uitgangspunt. Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, de gemeentelijke belastingen, de ICT, de facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. |
Taakvelden | |
0.4 Overhead; |
Doelstellingen
3e kwartaal
Prognose doelstelling | Gewijzigd | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend |
Aantal | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e kwartaal
Prognose doelstelling | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend | |
Aantal | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prestaties
3e kwartaal
Prognose prestatie | Gewijzigd | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend | |
Aantal | 0 | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e kwartaal
Prognose prestatie | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend | |
Aantal | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Deventer Beweegt - organisatieontwikkeling
Binnen de gemeente Deventer werken medewerkers met plezier aan de Deventer vraagstukken. We zijn een organisatie waarin integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. We zoeken steeds de samenwerking in logische ketens, waarbij die keten niet ophoudt bij de organisatiegrens. We werken van buiten naar binnen en van binnen naar buiten en met ons hoofd en hart voor Deventer.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. Onze rolinvulling bepalen we mede afhankelijk van het maatschappelijke vraagstuk. We werken samen volgens onze kernwaarden Zorgzaam, Open, Verantwoordelijk en Durf. We sturen op basis van vertrouwen: met minder kaders, maar wel steviger en met besliskracht: korte beslislijnen.
Afgelopen jaar hebben we gewerkt aan de (her-)inrichting van onze organisatie zodat deze het met plezier werken aan Deventer vraagstukken optimaal ondersteunt. Daarmee is de basis voor de doorontwikkeling gelegd. We zijn nog niet klaar: we werken met elkaar door om de samenwerking te verstevigen, de flexibiliteit te vergroten en continu de verbinding te blijven leggen intern en met inwoners en bedrijven.
Onze medewerkers maken het verschil! Succes wordt niet bepaald door een structuur of systeem, maar door de mensen en dat is ook in de gemeente Deventer het geval. Onze structuren en systemen moeten ondersteunend zijn om successen te boeken en de beste dienstverlening in brede zin voor de samenleving te bieden.
Als gevolg van het vervallen van taken en bezuinigingen zijn 15 personen boventallig. Deze personen volgen een van werk-naar-werk-traject van maximaal 2 jaar. Indien er geen geschikt of passend werk binnen de gemeente wordt gevonden in deze periode, leidt dit tot ontslag. De verwachting is dat er in 2018 3 personen vanuit boventalligheid uitstromen naar de WW wanneer zij geen ander werk vinden.
In dit overzicht is het meerjarenperspectief in de formatie, bezetting en vacatureruimte van de gemeente Deventer weergegeven. Dit is de actuele stand per april 2018.
FTE | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Formatie¹ | 692 | 671 | 670 | 670 | 670 |
Bezetting² | 668 | 625 | 612 | 611 | 611 |
Vacatureruimte | 24 | 46 | 58 | 59 | 59 |
Bron: Dashboard Beaufort | |||||
¹) Fte exclusief Het Groenbedrijf, DWT, Raad, B&W, en (structurele) gedetacheerden | |||||
²) Bezetting is inclusief boventalligen, exclusief formatie Het Groenbedrijf, DWT, Raad, B&W, en (structurele) gedetacheerden |
Bovenstaande tabel geeft weer dat we per april 2018 46 fte vacatureruimte hebben. In de loop van het jaar zullen vacatures worden ingevuld en tevens vacatures worden aangehouden als flexibele schil voor de teams om de producten te kunnen maken die in de begroting zijn afgesproken.
De afgelopen jaren is een daling te zien in zowel de formatie als de bezetting van de gemeente. Als gevolg van het vervallen van taken en bezuinigingen zijn 15 personen boventallig. Deze personen volgen een van werk-naar-werk-traject van maximaal 2 jaar. Indien er geen geschikt of passend werk binnen de gemeente wordt gevonden in deze periode, leidt dit tot ontslag. De verwachting is dat er in 2018 3 personen vanuit boventalligheid uitstromen naar de WW wanneer zij geen ander werk vinden. Als werkgever hebben wij de verantwoordelijkheid toe te zien op de inspanningsverplichtingen van voormalig medewerkers in de WW.
Leeftijdsopbouw en verdeling man/vrouw gemeentelijke organisatie (stand april 2018) | |||||||
Geslacht | 15 tm 24 jaar | 25 tm 34 jaar | 35 tm 44 jaar | 45 tm 55 jaar | 55 tm 64 jaar | 65 jaar en ouder | Totaal |
Man | 7 | 21 | 59 | 124 | 150 | 13 | 374 |
Vrouw | 5 | 46 | 111 | 142 | 110 | 2 | 416 |
Totaal | 12 | 67 | 170 | 266 | 260 | 15 | 790 |
De gemeentelijke organisatie vergrijst zoals blijkt uit bovenstaande tabel. Een kleine 70% van ons personeelsbestand is 45 jaar en ouder. Om te kunnen blijven voldoen aan de vraag vanuit de samenleving, moeten we de uitstroom van medewerkers die met pensioen gaan opvangen. Daarnaast wil Deventer een vitale en toekomstbestendige organisatie zijn. Dat betekent een evenwichtige opbouw van het personeelsbestand en instroom van medewerkers met nieuwe kennis en competenties. Op dit moment zijn jongeren in de leeftijd tot 34 jaar ondervertegenwoordigd (zo’n 10% van ons personeelsbestand) in onze organisatie en daar willen we veranderingen inbrengen Vanaf 2018 willen we jaarlijks een groep jongeren werven. Deze jongeren volgen bij binnenkomst in onze organisatie een ontwikkeltraject met elkaar zodat we de binding met onze organisatie verder verstevigen
Het ziekteverzuimpercentage tot 1 mei 2018 ligt op 4,54%. Hiermee is het ziekteverzuim stabiel ten opzichte van de 2e kwartaalrapportage. Dit is onder de doelstelling van 4,6%. Het ziekteverzuim is de afgelopen jaren nog nooit zo laag geweest. Maatregelen om het verzuim te verminderen richten zich vooral op langdurig verzuim en psychosociaal verzuim. Vergeleken met de landelijke benchmark scoort de gemeente Deventer onder het gemiddelde. Het gemiddelde verzuim van gemeenten in dezelfde grootteklasse ligt op 5,3%. De 25% best scorende gemeenten in dezelfde grootteklasse hebben een verzuim van gemiddeld 5%. De meldingsfrequentienorm ligt in Deventer op 0,94. Dit valt binnen de norm van 1,1.
Jaar | Ziekteverzuim in % | Meldingsfrequentie |
2013 | 5,47% | 1,22 |
2014 | 5,03% | 1,04 |
2015 | 4,75% | 0,98 |
2016 | 5,33% | 0,98 |
2017 | 4,77% | 0,84 |
2018 | 4,54% | 0,94 |
(bedragen x €1.000) | ||||||||
Realisatie | Prognose | Prognose | Begroot | |||||
Soort inhuur | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Q2 2018 | Q3 2018 | 2018 |
Inhuur vaste formatie | 1.170 | 1.115 | 1.362 | 1.928 | 1.204 | 1.420 | 1.828 | 1.019 |
Inhuur extra capaciteit | 4.537 | 4.683 | 4.713 | 3.409 | 3.979 | 3.638 | 4.568 | 3.003 |
Inhuur specifieke deskundigheid | 1.981 | 1.656 | 2.151 | 1.921 | 2.523 | 1.992 | 2.229 | 1.858 |
Totaal | 7.688 | 7.454 | 8.226 | 7.258 | 7.706 | 7.050 | 8.625 | 5.880 |
De verwachte inhuurkosten zijn ten opzichte van de tweede kwartaalrapportage gestegen van €7,1 miljoen naar €8,6 miljoen.
De stijging wordt veroorzaakt door een toenemende capaciteitsvraag voor onder meer particuliere ruimtelijke initiatieven, omgevingsvergunningen, beschermd wonen, aanvragen WMO en leerlingenvervoer,
De inhuur is ook gestegen vanwege vervanging van langdurig zieken, opvang van pieken en tijdelijke inzet van inhuur op ontstane vacatures, die nog niet structureel bezet zijn door ambtelijk personeel. De huidige krapte op de arbeidsmarkt draagt bij aan de toegenomen inhuurkosten.
De Deventer informatiestad vraagt ook om een gemeentelijke organisatie die datagedreven is en de informatiehuishouding op orde heeft. Een ‘smart city’ wordt je niet zo maar even. Ditzelfde geldt voor een datagedreven organisatie die goed rentmeester is over de gegevens die we hebben, deze op een verantwoorde manier ontsluit voor de gemeentelijke organisatie en ter beschikking stelt zowel gemeente intern (bijvoorbeeld ten behoeve van effectieve beleidsontwikkeling) als naar buiten in termen van ‘big data’.
Als gemeentelijke overheid zullen we zelf ook mee moeten in de veranderende eisen die aan ons worden gesteld. We streven naar een volledig digitale gemeentelijke dienstverlening. Belangrijk is wel dat inwoners zelf regie hebben over welke data over hen beschikbaar is. Hier investeren we verder in, zowel in het ruimtelijke en sociale domein.
Het verzamelen van data moet tevens veilig, doordacht en volgens de regels gebeuren. Het combineren van gegevens en de manier waarop informatie ons stuurt, verdienen onze permanente aandacht. Hiervoor is nieuwe expertise nodig.
Door de ambitie vanuit de I-visie en door genoemde maatschappelijke ontwikkelingen rondom internet en data zullen op termijn forse aanvullende investeringen nodig zijn op het gebied van de informatiehuishouding. Deze investeringen slaan terug op alles in de organisatie: van de kwaliteit en kwantiteit van de ambtelijke capaciteit, de hardware en de software bij zowel bedrijfsvoering als bij de in de primaire processen. Per domein worden op basis van de I-visie uitvoeringsplannen opgesteld. Deze plannen moeten vertaald worden naar financiële consequenties. De noodzakelijke investeringen 2018 zijn nu al bij autonome ontwikkelingen meegenomen zoals database sociaal en BGT. Bij de begroting 2019 zullen we de investeringen op basis van de uitvoeringsplannen verder opnemen.
Privacywetgeving (implementatie AVG)
Per 25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in volle omvang in werking. Er is een beleidskader vastgesteld door het college en er is een implementatieplan (Grip op privacy) met de aanpak, stappen en concrete actiepunten om de naleving van de AVG binnen de gemeentelijke organisatie te borgen. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is dat de gemeente naleving van de privacyregels op aantoonbare wijze borgt en daarover rekenschap (accountability) aflegt. Dat betekent het op ieder moment met documentatie kunnen aantonen dat de juiste organisatorische en technische maatregelen zijn geïmplementeerd om te voldoen aan de AVG en het blijvend actueel houden van deze documentatie. Het niet voldoen aan de AVG kan grote gevolgen hebben voor de gemeente in termen van reputatieschade, boetes en schadeclaims.
De consequentie met de grootste impact is dat alle werkprocessen met persoonsgegevens AVG-proof gemaakt moeten worden. Het gaat dan om het treffen van passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen, maar ook om het vastleggen van documentatie om de rechtmatigheid, proportionaliteit en juistheid van iedere verwerking te kunnen aantonen. In het uitvoeringsplan grip op privacy zijn de verschillende stappen die we zetten, opgenomen. Uiteraard is het plan al in uitvoering. Het beleidskader privacy is vastgesteld, de functionaris gegevensbescherming is aangewezen en de uitvoering van het AVG proof maken van de organisatie is gestart. Hierbij wordt prioriteit gegeven aan de meest privacy gevoelige processen die te vinden zijn in het sociale domein en binnen het taakveld veiligheid.
Informatieveiligheid
Vanuit de (Rijks)overheid is de belangstelling en noodzaak voor informatieveiligheid de afgelopen jaren enorm toegenomen. Dit vanwege de alsmaar toenemende bedreigingen zoals cybercriminaliteit maar ook diverse ernstige beveiligingsincidenten. Daarmee is de kwetsbaarheid van de IT-infrastructuur bij gemeenten op duidelijke wijze aangetoond. Er is in het uitvoeringsplan informatieveiligheid 2017 een belangrijke basis gelegd voor de maatregelen die nodig zijn om te voldoen aan de BIG (baseline informatieveiligheid gemeenten).
Voortgang doelstellingen en prestaties
Toon prestaties bij doelstellingen
Voortgang doelstelling
Bevorderen van de sturing en beheersing
3e kwartaalrapportage
Bevorderen van de sturing en beheersing van de gemeente
Voortgang bijbehorende prestaties
Bevorderen risicogericht werken
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Versterken van control
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Voeren van financieel solide beleid en –beheersing
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Kwartaalrapportages
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Voortgang doelstelling
Professionele medewerkers en managers
3e kwartaalrapportage
Professionele medewerkers en managers die de organisatie nu en in de toekomst aan haar inwoners en ondernemers kan verbinden.
Voortgang bijbehorende prestaties
Strategisch leer- en ontwikkelplan
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Vergroten flexibiliteit en bredere inzetbaarheid medewerkers
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Gezonde en plezierige werkplek
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Open dialoog
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Gelijke kansen
3e kwartaalrapportage
We realiseren onder meer een traineeprogramma met ruimte voor de instroom van 2 jongeren. We zetten in op de instroom van meer jongeren in onze organisatie, via traineeships en andere middelen
2e kwartaalrapportage
We realiseren onder meer een traineeprogramma met ruimte voor de instroom van 2 jongeren. We zetten in op de instroom van meer jongeren in onze organisatie, via traineeships en andere middelen
Voortgang doelstelling
Informatievoorziening die past.
3e kwartaalrapportage
Informatievoorziening die past.
Voortgang bijbehorende prestaties
Informatiebehoefte
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Open data
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Digitalisering en zelfservice
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Laagdrempelige informatievoorziening
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Voortgang doelstelling
Basis op orde
3e kwartaalrapportage
De basis is op orde
Voortgang bijbehorende prestaties
I-infrastructuur
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Implementatie van nieuwe aanbestedingsrichtlijn
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Implementatie Aanbestedingswet, Wet Arbeidsrelatie en Wet bescherming persoonsgegevens.
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Borging informatieveiligheid
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Omschrijving | Doelgroep | Bedrag | |
---|---|---|---|
Stadsetalage | Raad | ToelichtingStadsetalageBudgetoverheveling: De inrichting stadsetalage is on hold gezet in afwachting van keuze voor het gebruik die nog gemaakt gaat worden. Daarom wordt het budget overgeheveld naar 2019. | |
Roadmap I-werkorganisatie | Raad | -174.135 | ToelichtingRoadmap I-werkorganisatieBinnen DOWR i is een egalisatie reserve beschikbaar (geëgaliseerde waarde rond de €2 miljoen). Op basis van de roadmap ICT worden de investeringen voor de instandhouding van de It infrastructuur gepland en uitgevoerd conform de besluitvorming in november 2017. In 2018 is de gehele planning geactualiseerd en zijn de investeringen in de hardware van de serverruimtes naar dit boekjaar gegaan waarmee de continuiteit van het netwerk is gewaarborgd. Tevens zijn daarmee de technische randvoorwaarden voor verdere ontwikkeling van digitaal werken (Office 365 en Samenwerken in de cloud) gecreëerd. De roadmap is verwerkt in het investeringsoverzicht. |
Inhuur berekening mengpercentage BTW | Raad | 40.000 | ToelichtingInhuur berekening mengpercentage BTWWij streven naar fiscale compliance en hebben daarvoor in 2013 het convenant Horizontaal Toezicht (HT) gesloten met de Belastingdienst. Belangrijke randvoorwaarden voor HT zijn het waarborgen van een adequate opzet, werking en het onderhouden van een Tax Control Framework (TCF). Dit is een verzamelbegrip voor het geheel aan fiscale beheersings- en controlemaatregelen. Wij stellen hiervoor jaarlijks het Fiscaal Meerjaren Auditplan (FMA) op. Daarin is o.a. gesteld (en met de Belastingdienst afgesproken) dat in 2018 het BTW mengpercentages re-integratie en het gemeentebrede mengpercentage opnieuw worden herrekend (geactualiseerd). Voor ondersteuning bij het uitvoeren van deze twee onderzoeken is externe fiscale expertise noodzakelijk. De inschatting van de kosten is €15.000 voor het mengpercentage re-integratie en €25.000 voor het gemeentebrede mengpercentage. |
Technische wijziging | Raad | -436.102 | ToelichtingTechnische wijzigingDe cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Begroting 2018 | 32.814 | 7.484 | -25.330 | |
Najaarsrapportage 2017 | 563 | 162 | -401 | ||
Jaarrekening 2017 | 1.629 | -16 | -1.645 | ||
2e kwartaalrapportage 2018 | -569 | 144 | 713 | ||
Ambtelijke wijzigingen | -59 | -76 | -17 | ||
Totaal programma | 34.378 | 7.698 | -26.680 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Begroting 2018 | 540 | 637 | 97 | |
Najaarsrapportage 2017 | 547 | 547 | |||
Jaarrekening 2017 | 1.645 | 1.645 | |||
2e kwartaalrapportage 2018 | 18 | 108 | 90 | ||
Totaal programma | 558 | 2.937 | 2.379 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Begroting 2018 | 1.125 | -1.125 | ||
Najaarsrapportage 2017 | 505 | -505 | |||
Jaarrekening 2017 | 1.398 | -1.398 | |||
Totaal programma | 3.028 | -3.028 |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 32.814 | 1.564 | 34.377 | -570 | 33.807 |
Baten | 7.484 | 213 | 7.697 | 136 | 7.833 |
Saldo | -25.330 | -1.350 | -26.680 | 707 | -25.974 |
Specificatie wijzigingen deze periode:
(bedragen x €1.000) | ||||||
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Inhuur berekening mengpercentage BTW algemeen | Lasten | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Roadmap I-werkorganisatie | Lasten | -174 | 679 | 515 | 125 | -51 |
Technische wijziging | Lasten | -436 | 239 | 194 | 15 | 18 |
Totaal Lasten | -570 | 919 | 709 | 141 | -33 | |
Technische wijziging | Baten | 136 | 44 | 44 | 44 | 44 |
Totaal baten | 136 | 44 | 44 | 44 | 44 | |
Saldo | 707 | -874 | -665 | -96 | 77 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 540 | 18 | 558 | 174 | 732 |
Putting uit reserves | 637 | 2.300 | 2.937 | -12 | 2.925 |
Saldo | 97 | -2.282 | 2.379 | -186 | 2.193 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 1.125 | 1.904 | 3.029 | 1.129 | 4.158 |
Inkomsten tgv investeringen | |||||
Saldo | -1.125 | -1.904 | -3.029 | -1.129 | -4.158 |
Specificaties wijzigingen deze periode
(bedragen in €) | |||||||||||
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
Stadsetalage | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Budgetoverheveling: De inrichting stadsetalage is on hold gezet in afwachting van keuze voor het gebruik die nog gemaakt gaat worden. Daarom wordt het budget overgeheveld naar 2019. | |||||||||||
Roadmap I-werkorganisatie | Lasten | -174.135 | 679.362 | 515.060 | 125.421 | -51.338 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Binnen DOWR i is een egalisatie reserve beschikbaar (geëgaliseerde waarde rond de €2 miljoen). Op basis van de roadmap ICT worden de investeringen voor de instandhouding van de It infrastructuur gepland en uitgevoerd conform de besluitvorming in november 2017. In 2018 is de gehele planning geactualiseerd en zijn de investeringen in de hardware van de serverruimtes naar dit boekjaar gegaan waarmee de continuiteit van het netwerk is gewaarborgd. Tevens zijn daarmee de technische randvoorwaarden voor verdere ontwikkeling van digitaal werken (Office 365 en Samenwerken in de cloud) gecreëerd. De roadmap is verwerkt in het investeringsoverzicht. | |||||||||||
Inhuur berekening mengpercentage BTW | Lasten | 40.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Wij streven naar fiscale compliance en hebben daarvoor in 2013 het convenant Horizontaal Toezicht (HT) gesloten met de Belastingdienst. Belangrijke randvoorwaarden voor HT zijn het waarborgen van een adequate opzet, werking en het onderhouden van een Tax Control Framework (TCF). Dit is een verzamelbegrip voor het geheel aan fiscale beheersings- en controlemaatregelen. Wij stellen hiervoor jaarlijks het Fiscaal Meerjaren Auditplan (FMA) op. Daarin is o.a. gesteld (en met de Belastingdienst afgesproken) dat in 2018 het BTW mengpercentages re-integratie en het gemeentebrede mengpercentage opnieuw worden herrekend (geactualiseerd). Voor ondersteuning bij het uitvoeren van deze twee onderzoeken is externe fiscale expertise noodzakelijk. De inschatting van de kosten is €15.000 voor het mengpercentage re-integratie en €25.000 voor het gemeentebrede mengpercentage. | |||||||||||
Technische wijziging | Lasten | -436.102 | 239.399 | 194.424 | 15.425 | 18.424 | |||||
Baten | 136.474 | 44.424 | 44.424 | 44.424 | 44.424 | ||||||
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. | |||||||||||
Saldo | 706.711 | -874.338 | -665.060 | -96.421 | 77.338 |
Specificaties wijzigingen 2de kwartaalrapportage
(bedragen x €1.000) | ||||||
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
E-facturering | Lasten | 39 | 16 | 16 | 16 | |
Afstand tot de arbeidsmarkt | Lasten | 19 | 19 | 19 | 19 | |
Privacymanager | Lasten | 98 | 85 | 85 | 85 | 85 |
verzekeringen | Lasten | 72 | 72 | 72 | 72 | 72 |
Diversiteit | Lasten | 19 | ||||
Wet Normering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) | Lasten | 50 | 50 | |||
A&O fonds | Lasten | 39 | 39 | 39 | 39 | 39 |
Technische wijziging | Lasten | -805 | -809 | -685 | -595 | -602 |
Totaal Lasten | -577 | -505 | -404 | -364 | -371 | |
Technische wijziging | Baten | 282 | 204 | 209 | 264 | 268 |
Totaal baten | 282 | 204 | 209 | 264 | 268 | |
Saldo | 859 | 709 | 613 | 628 | 639 |
(bedragen in €) | |||||||||||
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
Instroom jongeren | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De gemeentelijke organisatie vergrijst. Om te kunnen blijven voldoen aan de vraag vanuit de samenleving, moeten we de uitstroom van medewerkers die met pensioen gaan opvangen. Daarnaast wil Deventer graag een vitale organisatie en toekomstbestendige organisatie zijn. Dat betekent een evenwichtige opbouw van het personeelsbestand en instroom van medewerkers die de nieuwste kennis en andere competenties bezitten. Op dit moment zijn jongeren ondervertegenwoordigd in onze organisatie en blijft ver achter bij het aandeel jongeren in de beroepsbevolking. Dat is jammer, want een goede verhouding tussen ervaren (vaak oudere) medewerkers en jonge medewerkers draagt bij aan goede resultaten en een inspirerende werksfeer. Het voorstel is om 1 keer 10 jongeren aan te nemen. | |||||||||||
E-facturering | Lasten | 0 | 39.000 | 16.000 | 16.000 | 16.000 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
E-factureren is de wettelijke verplichting om vanaf april 2019 inkoopfacturen digitaal te versturen en automatisch te verwerken. Dit gaat uiteindelijk verwerkingstijd besparen omdat het automatisch verwerken van inkoopfacturen de foutenkans sterk vermindert. De informatie op een inkoopfactuur is vastgelegd in het format van een E-factuur. De betekenis van informatie op een papieren of PDF-inkoopfactuur vereist (foutgevoelige) interpretatie. De E-facturen staan juridisch gezien gelijk aan een papieren inkoopfactuur. Op dit moment doet DOWR FA bij de registratie van een inkoopfactuur een boekingsvoorstel als er op de inkoopfactuur een volledige boekingscode of verplichtingennummer vermeld staat. Met de introductie van E-factureren gaat dit wijzigen. Het doen van een boekingsvoorstel door DOWR FA is dan alleen mogelijk indien er een verplichtingennummer op de inkoopfactuur staat vermeld. Kortom dit is rand voorwaardelijk. De werkorganisaties DOWR FA en DOWR-I zijn de implementatie van het E factureren aan het voorbereiden. De verwachte kosten zijn voor Deventer aandeel eenmalig €23.000 en structureel €16.000. | |||||||||||
Afstand tot de arbeidsmarkt | Lasten | 0 | 19.000 | 19.000 | 19.000 | 19.000 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In 2024 moeten we binnen onze organisatie 28 banen gerealiseerd hebben voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Extra middelen voor het invullen van garantiebanen (nog onbekend) en extra voorbereidingscapaciteit (0,25 fte tot 2024) zijn noodzakelijk. | |||||||||||
Privacymanager | Lasten | 98.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Per 25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in volle omvang in werking. Er is sprake van incidentele implementatiekosten omdat de gehele organisatie AVG-proof moet worden en alle processen waarbij persoonsgegevens worden verwerkt dienen te worden aangepast. Naast deze incidentele kosten is er eveneens sprake van een structurele component die te maken heeft met het toezicht en het beheer van het privacy-stelsel binnen onze organisatie. Een van de belangrijkste nieuwe eisen is namelijk dat de gemeente naleving van de privacyregels op aantoonbare wijze borgt en daarover rekenschap (accountability) aflegt. Dat betekent dat een gemeente onder meer met documentatie op ieder moment moet kunnen aantonen dat de juiste organisatorische en technische maatregelen zijn geïmplementeerd om te voldoen aan de AVG en deze documentatie ook blijvend onderhoudt. Het gaat dan om de wettelijk verplichte functionaris gegevensbescherming (FG) en diens intern organisatorische pendant, de privacy officer (PO) die ankerpunt is voor alle wettelijk vereiste activiteiten in dat kader. Uiteraard zijn er ook structurele kosten verbonden aan ondersteunende systemen ten behoeve van een doelmatige taakuitvoering. Het betreft dan niet alleen de concern (gemeentebrede) activiteiten maar ook het werk dat verzet moet worden door de proceseigenaren binnen de organisatie die daarvoor niet voldoende capaciteit hebben. Als het gaat om de concern activiteiten is er structureel €85.000 benodigd voor de PO (voor 2018 betreft dit alleen de kosten voor het tweede halfjaar €48.000) Incidenteel is er in 2018 voor aanpassingen in de werkprocessen een werkbudget van €50.000 nodig. Weliswaar zijn we op 25 mei a.s. nog niet geheel AVG-proof maar de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft via de VNG laten weten niet meteen boetes uit te gaan delen als er concrete stappen zijn gezet en er een duidelijk plan ligt. | |||||||||||
Wet Normering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) | Lasten | 0 | 50.000 | 50.000 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (WNRa) legt per 2020 nieuwe wettelijke eisen op. Ter voorbereiding op en invoering van deze wet is de komende jaren ca eenmalig €100.000 aan budget nodig (capaciteit voor trainingen, communicatiebijeenkomsten, screenen regelingen/beleid) . | |||||||||||
Afboeken Investeringen | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In het verleden zijn investeringen gedaan door de gemeente Deventer in gebouwen die nu niet meer in gebruik zijn of waarvan de functie is gewijzigd. Het betreft investeringen huisvesting van het voormalige sociale dienst gebouw in de Gibsonstraat, aanpassing van electrische installaties en groot onderhoud van het oude gemeentehuis in Bathmen en een keuken in het oude gemeentehuis. Volgens de BBV richtlijnen moeten deze investeringen worden afgeboekt. Het gaat om totaal €45.400. De kosten van het afboeken kunnen worden gedekt binnen de gebouw gebonden budgetten van de gemeente Deventer. Voorgesteld wordt de vrijvallende kapitaallasten van rond de €11.000 per jaar beschikbaar te houden voor toekomstige investeringen in de gemeentelijke huisvesting. | |||||||||||
Gebouw gebonden kosten Facilitaire Zaken | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Voorstel is om het resultaat van gebouw gebonden kosten Deventer jaarlijks (indien hiervan over is) te storten in de reserve huisvesting, omdat er in het meerjarenonderhoudsplan een tekort van €1.400.000 in 13 jaar is geprognosticeerd. Dit kan mogelijk worden gedekt uit toekomstige te verwachten voordelen op gebouw gebonden kosten. Ook zal er i.p.v. 10 jaar nu 7 jaar worden afgeschreven op vloerbedekking, baliemeubilair en bureaustoelen) omdat de verwachting is dat 10 jaar te lang is. Ook zal de lift in de oudbouw van het stadhuis uit dit budget gehaald moeten worden. | |||||||||||
Verzekeringen | Lasten | 72.000 | 72.000 | 72.000 | 72.000 | 72.000 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Doordat de premies en fee van verzekeringen o.a. AVB (Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven) fors zijn gestegen is een extra budget nodig. | |||||||||||
Diversiteit | Lasten | 19.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
We streven naar een diverse en kwalitatief evenwichtige opbouw van de organisatie. Een inclusieve organisatie waarbij iedereen naar vermogen kan bijdragen, we open staan voor elkaar en iedereen gelijke kansen heeft. Dit vinden we als organisatie belangrijk en daar is ons (personeels)beleid op gebouwd. Met het raadsvoorstel Deventer Divers komt er structureel aandacht voor diversiteit op de werkvloer binnen de gemeente Deventer, waaronder in de vorm van trainingen/ontwikkeling. Het gaat hierbij om een breed vraagstuk in de organisatie en hiermee geven we gehoor aan de motie. Dit is niet begroot in het opleidingsbudget, daarvoor is extra budget nodig. Daarnaast starten we met een proef anoniem solliciteren. Hiervoor is tijdelijk extra capaciteit nodig. | |||||||||||
Instellen nieuwe reserve pseudo premie ww | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De Ww-garantie voor ambtenaren gaat van 2 naar 3 jaar. Dit derde jaar wordt bekostigd door een pseudo premie van 0,1% voor alle werknemers. In het akkoord dat de VNG en de vakbonden hierover in januari 2016 sloten is voorzien in het inhouden van 0,1% op het maandloon van elke werknemer, waardoor de werkgever voldoende middelen krijgt om dit 3e jaar te dekken. Hiervoor zal een nieuwe bestemmingsreserve WW-garantie ambtenaren moeten worden ingesteld. De eerste jaren zal de reserve waarschijnlijk alleen worden opgebouwd. Hoe de hoogte zich van deze reserve zal ontwikkelen is nog niet te zeggen. De maximale hoogte van deze reserve zal t.z.t. moeten worden bepaald. | |||||||||||
A&O fonds | Lasten | 39.000 | 39.000 | 39.000 | 39.000 | 39.000 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Door gewijzigde regelgeving lopen de financieringsstroom voor het A&O fonds niet meer via het Rijk maar rechtstreeks via de gemeenten. De gemeenten krijgen deze verplichte bijdrage weer vergoed in de Algemene Uitkering. | |||||||||||
Technische wijziging | Lasten | -804.621 | -808.816 | -685.399 | -594.566 | -601.629 | |||||
Baten | 281.651 | 204.382 | 208.688 | 263.522 | 267.459 | ||||||
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. | |||||||||||
Saldo | 858.273 | 709.198 | 613.088 | 627.088 | 638.088 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Akoestische maatregelen (SHK) | 0.4 | Behoeft aandacht | In het kader van de nazorg van het stadhuis moeten er nog investeringen gedaan moeten worden om de akoestiek te verbeteren. In afstemming met directie en gebruikers is een stappenplan opgesteld om maatregelen fasegewijs door te voeren. Eerst zijn in twee domeinen hiervoor voorzieningen aangebracht. De effecten zullen worden gemeten. Afhankelijk van de effectmetingen zullen keuzes worden gemaakt. | |
ICT - Deventer Wijzer/I-pads | 0.4 | Op koers | ||
ICT - Harmonisatie | 0.4 | Op koers | Dit project kan worden afgesloten. | |
ICT - Het NIeuwe Werken Onvoorzien | 0.4 | Op koers | ||
ICT - Office 365 / Windows 10 | 0.4 | Behoeft aandacht | Offcie 365 loopt vertraging op. Eerst is de hardware op orde gebracht en daarom zijn ook de investeringen van de roadmap ICT naar voren gehaald. Het budget zal waarschijnlijk bij de jaarrekening worden overgeheveld naar 2019. | |
ICT - Omgevingsdienst | 0.4 | Op koers | ||
ICT-Infrastructuur DDDW | 0.4 | Op koers | ||
Inrichting Stadsetalage (SHK) | 0.4 | Behoeft aandacht | De inrichting stadsetalage is on hold gezet in afwachting van keuze voor het gebruik die nog gemaakt moet gaan worden. | |
Optimalisatie huisvesting (SHK) | 0.4 | Op koers | In het kader van de optimalisatie van de huisvesting van het Stadhuiskwartier is nog in onderzoek de keuze van de tourniquettes (toegangspoortjes). | |
Fietsenstalling Binnenstad | 2.2 | Op koers |
2e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Akoestische maatregelen (SHK) | 0.4 | Behoeft aandacht | In het kader van de nazorg van het stadhuis spelen met name nog investeringen die gedaan moeten worden om de akoestiek te verbeteren. In afstemming met directie en gebruikers wordt een stappenplan opgesteld om maatregelen fasegewijs door te voeren. Eerst zullen in twee domeinen hiervoor voorzieningen worden aangebracht en dan de effecten worden gemeten. Momenteel is nog een bedrag van ca. 200K hiervoor beschikbaar, de vraag of dit toereikend is, zal afhankelijk zijn van de effectmetingen en de keuzes die nog gemaakt moeten worden. | |
ICT - Deventer Wijzer/I-pads | 0.4 | Op koers | ||
ICT - Harmonisatie | 0.4 | Op koers | Dit project kan worden afgesloten. | |
ICT-Infrastructuur DDDW | 0.4 | Op koers | ||
Inrichting Stadsetalage (SHK) | 0.4 | Op koers | ||
Optimalisatie huisvesting (SHK) | 0.4 | Op koers | ||