Ambitie Sociaal Domein: In de Deventer samenleving doet iedereen mee. Zoveel mogelijk op eigen kracht, waar nodig met ondersteuning van het sociaal netwerk. Mensen die het niet op eigen kracht redden, kunnen blijven rekenen op onze ondersteuning bij het opgroeien, het vinden van een goede onderwijsplek, het krijgen van zorg en het meedoen in de samenleving, bij voorkeur op de ‘gewone’ arbeidsmarkt. Onze doelstellingen: De gemeentelijke rol bij de verschillende prestaties in het programma loopt uiteen van reguleren (handhaven), regisseren in netwerkverbanden of stimuleren/faciliteren (subsidies) tot loslaten wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. De gemeente Deventer ontvangt vanuit het ministerie van SZW een gebundelde uitkering (BUIG) om daarmee de uitkeringen in het kader van de Participatiewet te financieren. Eventuele overschotten of tekorten op de uitvoering van de wet BUIG zijn voor eigen rekening. Indien sprake is van een aanzienlijk tekort kan een beroep worden gedaan op het vangnet. |
Taakvelden | |
6.3 Inkomensregeling; |
Doelstellingen
3e kwartaal
Prognose doelstelling | Gewijzigd | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend |
Aantal | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e kwartaal
Prognose doelstelling | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend | |
Aantal | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prestaties
3e kwartaal
Prognose prestatie | Gewijzigd | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend | |
Aantal | 1 | 9 | 0 | 1 | 0 | 1 |
2e kwartaal
Prognose prestatie | Goed | >75% | <75% | Niet goed | Onbekend | |
Aantal | 8 | 1 | 1 | 0 | 1 |
Voortgang doelstellingen en prestaties
Toon prestaties bij doelstellingen
Voortgang doelstelling
Voorkomen van instroom en het bevorderen van uitstroom.
3e kwartaalrapportage
Door het voorkomen van instroom en het bevorderen van uitstroom ontwikkelt het aantal bijstandsgerechtigden in Deventer zich conform de landelijke ontwikkeling o.b.v. de actuele CPB raming.
Voortgang bijbehorende prestaties
Ontwikkeling van het bijstandsvolume.
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Preventiequote.
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Opbrengst van terugvordering & verhaal.
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Bij de najaarsrapportage 2017 is de opbrengst terugvordering en verhaal voor 2017 eenmalig neerwaarts bijgesteld naar €500.000,-. Op basis van de realisatie 2017 en de ontwikkeling in de eerste 4 maanden van 2018 blijkt een opbrengst van €650.000 niet realistisch en wordt deze nu structureel verlaagd met €100.000,-
De opbrengst van terugvordering & verhaal bedraagt minimaal €550.000.
Voortgang doelstelling
Bij elkaar brengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.
3e kwartaalrapportage
Het bij elkaar brengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt en het realiseren van duurzame uitstroom naar werk.
Voortgang bijbehorende prestaties
Uitstroom.
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Garantiebanen.
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Beschut werk plekken.
3e kwartaalrapportage
De indicaties voor beschut werk worden afgegeven door het UWV. Het aantal indicaties dat is afgegeven blijft vooralsnog achter bij de taakstelling die is opgelegd door het Rijk.
Deventer realiseert in 2018 10 beschut werkplekken
2e kwartaalrapportage
De indicaties voor beschut werk worden afgegeven door het UWV. Het aantal indicaties dat is afgegeven blijft vooralsnog achter bij de taakstelling die is opgelegd door het Rijk.
Deventer realiseert in 2018 30 beschut werkplekken
Maatschappelijk nuttig actief.
3e kwartaalrapportage
Deze prestatie wordt 1 keer per jaar gemeten
2e kwartaalrapportage
Deze prestatie wordt 1 keer per jaar gemeten
GR Konnected.
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Voortgang doelstelling
De gemeente biedt een vangnet voor de inwoners die dat nodig hebben.
3e kwartaalrapportage
De gemeente biedt een vangnet voor de inwoners die dat nodig hebben.
Voortgang bijbehorende prestaties
Poortwachtersfunctie.
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Minimaregelingen kinderen huishoudens.
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Minimaregeling huishoudens.
3e kwartaalrapportage
2e kwartaalrapportage
Omschrijving | Doelgroep | Bedrag | |
---|---|---|---|
BTW Mengpercentage | Raad | -400.000 | ToelichtingBTW MengpercentageIn de eerste helft van 2018 zijn gesprekken gevoerd met de belastingdienst ten aanzien van het BTW mengpercentage op re-integratie en heeft de belastingdienst het mengpercentage opnieuw beoordeeld. Met mengpercentage is bijgesteld van 40% compensabel naar 80% compensabel. Met de belastingdienst is afgestemd dat het nieuwe mengpercentage met terugwerkende kracht vanaf 2017 wordt toegepast. Dit houdt in dat de gemeente Deventer in 2018 over 2017 nog een aanvullende bijdrage uit het BTW compensatiefonds ontvangt van €384.000. Het structureel voordeel voor de begroting vanaf 2018 is berekend op €400.000. |
Werkmakelaar Oost | Raad | 407.500 | ToelichtingWerkmakelaar OostTotaal is in 2018 €407.500 subsidie bevoorschot aan Werkmakelaar Oost, waarvan €112.500 regulier is bevoorschot conform de subsdiebeschikking. Er is €295.000 bevoorschot op basis van college besluiten op 22-12-2017 en 23-01-2018 naar aanleiding van de zwakke liquiditeitspositie van de onderneming. In juni is het faillissement uitgesproken waardoor de prestatie waarvoor de startbaansubsidie is verleend niet wordt gerealiseerd. De beoogde besparing op het BUIG budget wordt hiermee ook niet gerealiseerd. De subsidie wordt conform collegebesluit gedekt ten laste van het inkomensdeel, taakveld 6.3. Op basis van de geactualiseerde raming bij deze kwartaalrapportage is binnen het inkomensdeel echter ook geen ruimte om het totale nadeel van €407.500 te dekken. Een deel van nadeel kan worden opgevangen vanuit de financiële voordelen op beschut werk en re-integratie. Het resterend tekort van circa €200.000 wordt gedekt ten laste van de algemene middelen Uit een opgave van de curator is inmiddels gebleken dat we over de periode 1 oktober 2017 tot 12 juni 2018 ( datum faillissement) op grond van de gerealiseerde activiteiten € 319.000 aan subsidie kunnen terugvorderen op Werkmakelaar Oost. Deze vordering is in juli 2018 ingediend bij de curator en we zijn door de curator inmiddels op de lijst van voorlopig erkende concurrente crediteuren geplaatst. |
Re-integratie | Raad | -135.000 | ToelichtingRe-integratieDe werkelijke lasten binnen het onderdeel re-integratie zijn naar verwachting €135.000 lager dan aanvankelijk geraamd. Een voordeel van €85.000 ontstaat in de realisatie van de clientkosten bij Deventer werktalent. In de praktijk wordt bij clienten met loonkostensubsidie minder gebruik gemaakt van jobcoaching. Daarnaast zijn de werkelijke kosten voor scholing en startbaanvergoedingen lager dan begroot. Naast het voordeel op de clientkosten ontstaat een voordeel van €50.000 bij de overige uitvoeringskosten. Dit betreft een onderbesteding op diverse kleine budgetten waaronder de bijdrage voor arbeidsmarktregio Factor werk van €30.000. Deze bijdrage is uiteindelijk niet nodig, omdat vanuit FactorWerk een bijdrage van het ministerie van SZW is ontvangen voor 2018. |
Beschut werk | Raad | -70.000 | ToelichtingBeschut werkHet aantal indicaties beschut werk dat wordt afgegeven door het UWV blijft achter bij het aantal dat geraamd is in de begroting. Hierdoor zijn ook de lasten voor begeleiding van deze doelgroep lager en ontstaat een voordeel ten opzichte van de begroting van €70.000. |
Kansen voor kinderen | Raad | ToelichtingKansen voor kinderenEen deel van de gelden van Kansen voor kinderen is structureel weggezet, bijvoorbeeld bij Stichting Leergeld om de inkomensgrens te kunnen verhogen van 110% naar 120%. Daarnaast zijn een aantal projecten voor een (school)jaar gesubsidieerd, bijvoorbeeld bij Kindcentrum Rivierenwijk en is een deel van de middelen gereserveerd voor de adviezen die de Raad van Kinderen heeft gegeven (meer begrip en het doorbreken van het taboe). We hebben Raster, vanuit hun rol in de werkgroep “Het normale leven versterken”, gevraagd deze adviezen om te buigen tot een concreet plan. Dit wordt in het najaar verwacht met de bijbehorende subsidieaanvraag. Ten behoeve van de inzet van de resterende beschikbare middelen, circa 200.000,- wordt actief met partijen besproken hoe deze middelen effectief ingezet worden. Wanneer besteding niet volledig in 2018 plaatsvindt, volgt bij de jaarrekening een voorstel om middelen over te hevelen naar 2019. | |
Armoede en schulden | Raad | 172.000 | ToelichtingArmoede en schuldenVanuit de meicirculaire 2018 ontvangt Deventer voor de jaren 2018, 2019 en 2020 de decentralisatie uitkering armoede en schulden. In 2018 ontvangt de gemeente €175.000 en in 2019 en 2020 is dit jaarlijks €142.000. Dit is verwerkt in de programmabegroting 2019. De gelden zijn bedoeld ter versterking van het armoede- en schuldenbeleid. Met deze middelen kunnen gemeenten een impuls geven aan de verbetering van de toegang tot en de effectiviteit van de gemeentelijke schuldhulpverlening en versterking van de lokale regie van het armoedebeleid. In het uitvoeringsplan Minimabeleid en schuldhulpverlening is een invulling gegeven voor een deel van deze middelen. In 2018 wordt €87.500 ingezet en in 2019 en 2020 jaarlijks €75.000. Voor de overige gelden onderzoekt het college welke bestedingen het meest passend zijn en komt in het vierde kwartaal 2018 met een raadsvoorstel. |
Onderzoek Werkmakelaar Oost | Raad | 41.000 | ToelichtingOnderzoek Werkmakelaar OostDe kosten voor het onderzoek van Twijnstra en Gudde naar dossier Werkmakelaar Oost bedragen op basis van de offerte €41.000. Voorgesteld wordt deze kosten te dekken ten laste van de post onvoorzien in de begroting binnen het programma Algemene dekkingsmiddelen. |
Ontwikkeling inkomensdeel | Raad | ToelichtingOntwikkeling inkomensdeelOp basis van de realisatie t/m augustus is de verwachting dat de doelstelling ten aanzien van het bijstandsvolume wordt gehaald. Echter in de realisatie blijkt dat het gemiddeld bedrag per uitkering hoger is dan begroot. Dit leidt na verrekening van het beroep op de vangnetuitkering van het ministerie van SZW, tot een nadeel van €230.000. Eind september wordt vanuit het ministerie van SZW het definitief BUIG budget bekendgemaakt, dit is van invloed op het resultaat in 2018. Een eventueel nadeel wordt bij de jaarrekening gedekt ten laste van het weerstandsvermogen. | |
Decentralisatie uitkering verhoogde asielinstroom | Raad | ToelichtingDecentralisatie uitkering verhoogde asielinstroomIn de meicirculaire heeft Deventer vanuit de decentralisatie uitkering verhoogde asielinstroom nog een nabetaling ontvangen van €53.000 op basis van de realisatie huisvesting statushouders over de maanden november en december. Dit betreft €34.000 partieel effect en €19.000 participatie en integratie. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de reserve nieuwkomers. | |
Technische wijziging | Raad | 712.384 | ToelichtingTechnische wijzigingDe cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2018 | 72.469 | 40.162 | -32.307 | |
Najaarsrapportage 2017 | -887 | -953 | -66 | ||
Jaarrekening 2017 | 395 | -395 | |||
2e kwartaalrapportage 2018 | 771 | 9 | -762 | ||
Ambtelijke wijzigingen | 594 | 649 | 55 | ||
Totaal programma | 73.342 | 39.867 | -33.475 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2018 | 340 | 340 | ||
Jaarrekening 2017 | 395 | 395 | |||
Totaal programma | 735 | 735 |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 72.470 | 873 | 73.343 | 728 | 74.071 |
Baten | 40.162 | -295 | 39.867 | 384 | 40.251 |
Saldo | -32.308 | -1.168 | -33.476 | -344 | -33.820 |
Specificatie wijzigingen deze periode: | ||||||
(bedragen x €1.000) | ||||||
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Armoede en schulden | Lasten | 172 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beschut werk | Lasten | -70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BTW Mengpercentage | Lasten | -400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werkmakelaar Oost | Lasten | 408 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek Werkmakelaar Oost | Lasten | 41 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Re-integratie | Lasten | -135 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 712 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 728 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
BTW Mengpercentage | Baten | 384 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 384 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -344 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 19 | 19 |
Putting uit reserves | 340 | 395 | 735 | 0 | 735 |
Saldo | 340 | 395 | 735 | -19 | 716 |
Specificaties wijzigingen deze periode
(bedragen in €) | |||||||||||
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
BTW Mengpercentage | Lasten | -400.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 384.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In de eerste helft van 2018 zijn gesprekken gevoerd met de belastingdienst ten aanzien van het BTW mengpercentage op re-integratie en heeft de belastingdienst het mengpercentage opnieuw beoordeeld. Met mengpercentage is bijgesteld van 40% compensabel naar 80% compensabel. Met de belastingdienst is afgestemd dat het nieuwe mengpercentage met terugwerkende kracht vanaf 2017 wordt toegepast. Dit houdt in dat de gemeente Deventer in 2018 over 2017 nog een aanvullende bijdrage uit het BTW compensatiefonds ontvangt van €384.000. Het structureel voordeel voor de begroting vanaf 2018 is berekend op €400.000. | |||||||||||
Werkmakelaar Oost | Lasten | 407.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Totaal is in 2018 €407.500 subsidie bevoorschot aan Werkmakelaar Oost, waarvan €112.500 regulier is bevoorschot conform de subsdiebeschikking. Er is €295.000 bevoorschot op basis van college besluiten op 22-12-2017 en 23-01-2018 naar aanleiding van de zwakke liquiditeitspositie van de onderneming. In juni is het faillissement uitgesproken waardoor de prestatie waarvoor de startbaansubsidie is verleend niet wordt gerealiseerd. De beoogde besparing op het BUIG budget wordt hiermee ook niet gerealiseerd. De subsidie wordt conform collegebesluit gedekt ten laste van het inkomensdeel, taakveld 6.3. Op basis van de geactualiseerde raming bij deze kwartaalrapportage is binnen het inkomensdeel echter ook geen ruimte om het totale nadeel van €407.500 te dekken. Een deel van nadeel kan worden opgevangen vanuit de financiële voordelen op beschut werk en re-integratie. Het resterend tekort van circa €200.000 wordt gedekt ten laste van de algemene middelen | |||||||||||
Re-integratie | Lasten | -135.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De werkelijke lasten binnen het onderdeel re-integratie zijn naar verwachting €135.000 lager dan aanvankelijk geraamd. Een voordeel van €85.000 ontstaat in de realisatie van de clientkosten bij Deventer werktalent. In de praktijk wordt bij clienten met loonkostensubsidie minder gebruik gemaakt van jobcoaching. Daarnaast zijn de werkelijke kosten voor scholing en startbaanvergoedingen lager dan begroot. | |||||||||||
Beschut werk | Lasten | -70.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Het aantal indicaties beschut werk dat wordt afgegeven door het UWV blijft achter bij het aantal dat geraamd is in de begroting. Hierdoor zijn ook de lasten voor begeleiding van deze doelgroep lager en ontstaat een voordeel ten opzichte van de begroting van €70.000. | |||||||||||
Kansen voor kinderen | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Een deel van de gelden van Kansen voor kinderen is structureel weggezet, bijvoorbeeld bij Stichting Leergeld om de inkomensgrens te kunnen verhogen van 110% naar 120%. Daarnaast zijn een aantal projecten voor een (school)jaar gesubsidieerd, bijvoorbeeld bij Kindcentrum Rivierenwijk en is een deel van de middelen gereserveerd voor de adviezen die de Raad van Kinderen heeft gegeven (meer begrip en het doorbreken van het taboe). We hebben Raster, vanuit hun rol in de werkgroep “Het normale leven versterken”, gevraagd deze adviezen om te buigen tot een concreet plan. Dit wordt in het najaar verwacht met de bijbehorende subsidieaanvraag. Ten behoeve van de inzet van de resterende beschikbare middelen, circa 200.000,- wordt actief met partijen besproken hoe deze middelen effectief ingezet worden. Wanneer besteding niet volledig in 2018 plaatsvindt, volgt bij de jaarrekening een voorstel om middelen over te hevelen naar 2019. | |||||||||||
Armoede en schulden | Lasten | 172.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Vanuit de meicirculaire 2018 ontvangt Deventer voor de jaren 2018, 2019 en 2020 de decentralisatie uitkering armoede en schulden. In 2018 ontvangt de gemeente €175.000 en in 2019 en 2020 is dit jaarlijks €142.000. Dit is verwerkt in de programmabegroting 2019. De gelden zijn bedoeld ter versterking van het armoede- en schuldenbeleid. Met deze middelen kunnen gemeenten een impuls geven aan de verbetering van de toegang tot en de effectiviteit van de gemeentelijke schuldhulpverlening en versterking van de lokale regie van het armoedebeleid. In het uitvoeringsplan Minimabeleid en schuldhulpverlening is een invulling gegeven voor een deel van deze middelen. In 2018 wordt €87.500 ingezet en in 2019 en 2020 jaarlijks €75.000. Voor de overige gelden onderzoekt het college welke bestedingen het meest passend zijn en komt in het vierde kwartaal 2018 met een raadsvoorstel. | |||||||||||
Onderzoek Werkmakelaar Oost | Lasten | 41.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De kosten voor het onderzoek van Twijnstra en Gudde naar dossier Werkmakelaar Oost bedragen op basis van de offerte €41.000. Voorgesteld wordt deze kosten te dekken ten laste van de post onvoorzien in de begroting binnen het programma Algemene dekkingsmiddelen. | |||||||||||
Ontwikkeling inkomensdeel | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Op basis van de realisatie t/m augustus is de verwachting dat de doelstelling ten aanzien van het bijstandsvolume wordt gehaald. Echter in de realisatie blijkt dat het gemiddeld bedrag per uitkering hoger is dan begroot. Dit leidt na verrekening van het beroep op de vangnetuitkering van het ministerie van SZW, tot een nadeel van €230.000. | |||||||||||
Decentralisatie uitkering verhoogde asielinstroom | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In de meicirculaire heeft Deventer vanuit de decentralisatie uitkering verhoogde asielinstroom nog een nabetaling ontvangen van €53.000 op basis van de realisatie huisvesting statushouders over de maanden november en december. Dit betreft €34.000 partieel effect en €19.000 participatie en integratie. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de reserve nieuwkomers. | |||||||||||
Technische wijziging | Lasten | 712.384 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. | |||||||||||
Saldo | -343.884 |
Specificaties wijzigingen 2de kwartaalrapportage
(bedragen x €1.000) | ||||||
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Ontwikkeling inkomensdeel | Lasten | 133 | -375 | -375 | -375 | -375 |
Bijzondere bijstand | Lasten | 290 | 330 | 330 | 330 | 330 |
Formatie actieplan transformatie | Lasten | 86 | 86 | 86 | 86 | |
Technische wijziging | Lasten | 348 | 343 | 343 | 343 | 343 |
Totaal lasten | 771 | 384 | 384 | 384 | 384 | |
Ontwikkeling inkomensdeel | Baten | 133 | -175 | -175 | -175 | -175 |
Bijzondere bijstand | Baten | -225 | -395 | -395 | -395 | -395 |
Technische wijziging | Baten | 101 | -25 | -25 | -25 | -25 |
Totaal baten | 9 | -595 | -595 | -595 | -595 | |
Saldo | -762 | -979 | -979 | -979 | -979 |
(bedragen in €) | |||||||||||
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
Bijzondere bijstand | Lasten | 290.000 | 330.000 | 330.000 | 330.000 | 330.000 | |||||
Baten | -225.000 | -395.000 | -395.000 | -395.000 | -395.000 | ||||||
De autonome groei van het aantal mensen dat een beroep doet op de bijzondere bijstand voor de kosten van beschermingsbewind heeft de afgelopen 5 jaar geleid tot een forse toename in de lasten tot circa €1,2 miljoen in 2017. Mogelijkheden om de instroom te beperken zijn er vrijwel niet. Om de lasten te beperken is in 2016 een businesscase insourcing bewindvoering uitgewerkt om uiteindelijk vanaf 2018 een structurele besparing van €150.000 te realiseren. | |||||||||||
Ontwikkeling inkomensdeel | Lasten | 133.000 | -375.000 | -375.000 | -375.000 | -375.000 | |||||
Baten | 133.000 | -175.000 | -175.000 | -175.000 | -175.000 | ||||||
Bij de najaarsrapportage 2017 werd, voornamelijk als gevolg van de forse neerwaartse bijstelling van het voorlopig BUIG budget een verwacht tekort gemeld van €575.000 te dekken vanuit het weerstandsvermogen. In april is het nader voorlopig BUIG budget gepresenteerd door het ministerie van SZW. Landelijk was het werkelijk aantal bijstandsuitkeringen in 2017 hoger dan de oorspronkelijke raming van het ministerie waardoor het nader voorlopig budget voor Deventer €767.000 hoger is. Hier staat tegenover dat de baten mbt de BBZ met €105.000 naar beneden worden bijgesteld. Bij de najaarsrapportage 2017 zijn de baten terugvordering & verhaal voor 2017 met €150.000 verlaagd. De uiteindelijke realisatie in 2017 en de eerste maanden van 2018 leidt ertoe dat deze nu structureel met 100.000 verlaagd worden. Uiteindelijk resteert een voordeel op de baten van €512.000. Het gemiddeld aantal bijstandsuitkeringen daalt obv de bijgestelde raming van het CPB in 2018 minder sterk dan aanvankelijk geraamd in de Macro Economische Verkenning. Echter doordat het werkelijk aantal bijstandsuitkeringen in Deventer per 31-12-2017 met 2.849 lager was dan geraamd, wordt het gemiddeld aantal bijstandsuitkeringen voor 2018 naar beneden bijgesteld ten opzichte van de begroting. Het aantal uitkeringen is in de eerste 4 maanden van 2018 stabiel gebleven waardoor we vooralsnog verwachten dat de prognose van het CPB realistisch is voor Deventer. Deze positieve ontwikkeling van het volume leidt tot een neerwaarte bijstelling van de lasten met €443.000 in 2018. Vanaf 2019 wordt als gevolg van de dalende trend in het aantal bijstandsuitkeringen een structureel voordeel verwacht van €200.000. | |||||||||||
Taakstelling beschut werk | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De realisatie van de taakstelling beschut werk leidt de komende jaren tot een stijging van de kosten voor begeleiding en die komen ten laste van het participatiebudget. Het is op dit moment onzeker of de toename van het participatiebudget in de komende jaren voldoende is om de stijging van de lasten voor jobcoaching en begeleiding beschut werk volledig op te vangen. Op dit moment zijn er door het UWV 17 indicaties afgegeven voor beschut werk. De taakstelling is 53 voor 2018, oplopend naar 95 in 2021. | |||||||||||
Wet Banenafspraak | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De extra focus op de wet Banenafspraak leidt tot een toename van de benodigde jobcoaching gekoppeld aan de loonkostensubsidie. Deze jobcoaching wordt bekostigd uit het participatiebudget. Realisatie van de taakstelling van de wet Banenafspraak leidt tot een toename van het benodigd budget jobcoaching met circa €275.000 in 2018. De taakstelling loopt op tot 2025 en daarmee lopen de kosten voor jobcoaching naar verwachting ook op. Het participatiebudget stijgt niet evenredig mee. | |||||||||||
Factor werk | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Aan het bestuur van FactorWerk is in maart 2018 een voorstel voorgelegd voor de structurele financiering van FactorWerk. Dit voorstel komt erop neer dat vanaf 2019 alle deelnemende gemeenten in FactorWerk een financiële bijdrage leveren van €0,50 per inwoner. In het geval van Deventer een jaarlijkse bijdrage van €50.000. Dit voorstel is door het bestuur van FactorWerk nog niet vastgesteld omdat de gemeenten het voorstel nog niet in hun begroting hebben verwerkt. Ondertussen heeft het ministerie van SZW te kennen gegeven zich in te spannen om vanaf 2019 structurele financiële middelen beschikbaar te stellen. In 2018 heeft het ministerie van SZW inmiddels, eenmalig, een bedrag van €115.380 beschikbaar gesteld. | |||||||||||
BTW mengpercentage | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In 2018 gaat de gemeente in gesprek met de belastingdienst over de aanpassing van het BTW mengpercentage op re- integratie. Op basis van de ervaring van onze externe belasting adviseur bij andere gemeenten wordt een mengpercentage van 80% compensabel en 20% niet- compensabel kansrijk geacht. Het huidige mengpercentage is 40% compensabel. Vertaald naar de begroting is dit een mogelijk structureel voordeel van €400.000. | |||||||||||
Afdracht BTW Beschermingsbewind | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Het BAD maakt gebruik van de BTW vrijstelling op schuldhulpverlening. De belastingdienst is van mening dat het uitvoeren beschermingsbewind niet onder deze BTW vrijstelling valt. Naar aanleiding van het onderzoek van de ACM heeft de belastingdienst hierover vragen gesteld en verzocht om een suppletieaangifte over de jaren 2013 t/m 2017. | |||||||||||
Formatie actieplan transformatie | Lasten | 0 | 86.000 | 86.000 | 86.000 | 86.000 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In het actieplan transformatie sociaal domein is €86.000 opgenomen ten aanzien van personele inzet binnen het programma Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt. | |||||||||||
Werkmakelaar Oost | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Totaal is in 2018 €407.500 subsidie bevoorschot aan Werkmakelaar Oost, waarvan €112.500 regulier is bevoorschot conform de subsdiebeschikking. Er is €295.000 bevoorschot o.b.v. college besluiten op 22-12-2017 en 23-01-2018 naar aanleiding van de zwakke liquiditeitspositie van de onderneming. Inmiddels is de financiele positie van Werkmakelaar Oost dermate verzwakt dat faillisement is aangevraagd. Hierdoor is het zeer onwaarschijnlijk dat de prestatie waarvoor de startbaansubsidie is verleend (volledig) wordt gerealiseerd. De beoogde besparing op het BUIG budget wordt hiermee dus naar verwachting ook niet gerealiseerd. | |||||||||||
Technische wijziging | Lasten | 348.392 | 342.943 | 342.943 | 342.943 | 342.943 | |||||
Baten | 101.428 | -25.000 | -25.000 | -25.000 | -25.000 | ||||||
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. | |||||||||||
Saldo | -761.964 | -978.943 | -978.943 | -978.943 | -978.943 |